Vijf redenen om (geen) Dacia Spring Electric te kopen
Het is met afstand de goedkoopste elektrische auto die je nu in Nederland kunt kopen: de Dacia Spring Electric. Maar moet je dat daarom ook direct doen?
Een van de grote problemen voor elektrische auto’s is hun hoge prijs. De hoge prijs van accucellen en het gegeven dat autofabrikanten nieuwe technologie liever introduceren in marktsegmenten waar hogere marges worden gehanteerd, hebben de introductie van écht goedkope EV’s tot op heden tegengehouden. Daar wil Dacia verandering in brengen, en dus komt het met de Spring Electric op de proppen. We geven je vijf redenen waarom je die auto (niet) moet kopen.
Plus: de goedkoopste elektrische auto van nu
Juist, de Dacia Spring Electric is op dit moment de goedkoopste elektrische auto. Met een afstand, want met een prijs van 17.890 euro is-ie bijna vijf mille goedkoper dan het tot dusver voordeligste EV’tje in Nederland, de Twingo Z.E.. Dacia biedt ook een privete-leaseconstructie aan, voor 159 euro per maand. Ben je op zoek naar de goedkoopste elektro-auto van nu, dan is de Dacia Spring dus je auto.
Plus: hoge instap
De Dacia Spring is een auto in het A-segment, maar heeft ook het koetswerk van een SUV/crossover. En dus staat-ie wat hoger op z’n poten dan een standaard auto uit het kleinste segment. Door de hoge bodemspeling heb je een halfhoge instap en is de Spring uitermate geschikt om mee door de moderne stad met alle drempels en andere verkeersobstakels te laveren. De smalle koets helpt daarbij.
Min: geen ideale zitpositie
Verwacht niet teveel comfort in de Dacia Spring. Het onderstel zorgt daar wel voor, omdat dat niet te zacht is afgeveerd maar wel is berekend op slecht wegdek en drempels. Nee, we hebben het dan over het meubilair in de Spring. De stoelen zijn kort en missen vorm en doen een beetje denken aan een klapstoel. De zitpositie is bovendien gecompromitteerd door een niet-verstelbaar stuur.
Plus: wel verrassend ruim
Maar de Dacia Spring Electric is wél verrassend ruim. Hij biedt namelijk wel plaats aan vier volwassenen met een lengte van zo’n 1,85 meter. Helaas is het maximum laadvermogen amper 300 kilo, dus het wordt redelijk lastig om vier gemiddelde Nederlandse kerels te vervoeren. De kofferbak meet 290 tot 620 liter. Niet groot, maar wel conform het segment.
Min: wel echt zo goedkoop?
Goed, de Dacia Spring Electric is de goedkoopste elektrische auto, maar is-ie ook écht goedkoop? We denken namelijk dat, als gevolg van alle overheidssubsidies die in diverse landen gelden voor EV’s, de prijs ietwat aan de hoge kant wordt gehouden, als je ziet wat je allemaal wel, maar vooral niet voor die 17 mille terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan een accugarantie van slechts 120.000 kilometer. Renault heeft momenteel de luxepositie dat het als enige opereert in dit segment. Voor nu blijft de Spring Electric een aanbod waar je niet omheen kunt, maar de vraag is hoe lang dat duurt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace