5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen
Niet alleen in de wereld van personenauto’s is elektrificatie populair, ook transportvoertuigen en campers moeten aan de trend geloven. Wij geven je vijf redenen om (niet) een elektrische camper te kopen.
Fotografie: Martijn Bravenboer
De elektrische camper wordt steeds populairder. Enerzijds omdat fabrikanten steeds vaker elektrisch aangedreven varianten van hun bestelbussen leveren, anderzijds omdat de klant liever elektrisch rijdt. Autovisie ging onlangs nog op pad met zo’n elektrische camper: de e-Fixxter. Dat is in de basis een Peugeot Expert, die door het Nederlandse Camperfixx en VDL is omgebouwd tot volwaardig kampeervoertuig. Maar waarom moet je (niet) een elektrische camper kopen?
Tien vragen die je moet kunnen beantwoorden voordat je een camper koopt
Min: een elektrische camper is duur!
Elektrische personenauto’s zijn veel duurder dan varianten met een benzine- of dieselmotor, en dat geldt ook voor elektrische campers. Zoals gezegd zijn ze gebaseerd op een volledig elektrische variant van een bestelbus, die in de basis ook duurder is dan een variant met verbrandingsmotor. Toch is het verschil voor particulieren niet groot. Voor een nieuwe dieselbus dien je als particuliere consument immers een groot bpm-bedrag te betalen, en dat geldt niet voor een elektrische bus. De nettoprijs van een nieuwe elektrische of dieselbus verschilt dus niet zo. Maar omdat ook tweedehands elektrische bussen nog jong en redelijk nieuw zijn, ben je vaak genoodzaakt een nieuw of jong gebruikt model te kopen, om die weer tot camper om te toveren. En dan ben je dus ook genoodzaakt een dure bus aan te schaffen.
Plus: heerlijk stil
Een van de grootste voordelen van een elektrische camper is het geluid dat-ie niét produceert. Kom je een keer laat aan om je kampeeradres, of moet je juist vroeg in de ochtend vertrekken? Dan hoef je je niet druk te maken over het geluid van een rumoerige dieselmotor waarmee je je kampeervrienden wekt. In een elektrische camper rijdt je geruisloos en ongemerkt van de camping af en ben je niemand tot last.
Plus: staat als een huis
Fabrikanten van elektrische bussen monteren de grote, zware accu tussen de assen en dus laag in het voertuig. Dat is niet alleen goed voor de wegligging van zo’n rijdende zeecontainer, maar zorgt er ook voor dat je camper tijdens een onstuimige nacht staat als een huis. Door het lage zwaartepunt heb je in een elektrische camper minder last van windstoten en een springerige cabine.
Min: het bereik van een elektrische camper
Een camper koop je voor de vrijheid. Je kunt gaan en staan waar je wilt, en vanuit Nederland heel Europa doorkruisen. Waarschijnlijk leg je ook veel kilometers op de snelweg af. En dat vindt een elektrische camper niet zo leuk. Zoals bekend gedijen elektrische personenauto’s al minder goed op de snelweg en hangt de actieradius sterk af van de weersituatie, en dat geldt al helemaal voor een grote elektrobus. Een elektrische camper heeft vaak ook nog een extra slaaphefdak, dat de aerodynamica al helemaal niet ten goede komt. De e-Fixxter die wij reden, kan zo’n 250 kilometer op een lading stroom rijden. Kun je daar niet mee omgaan, dan is een elektrische camper niets voor jou.
Plus: heel weinig onderhoud
Een elektrische aandrijflijn heeft maar weinig onderhoud nodig en is niet storingsgevoelig. Prettig bij een elektrische camper, die je niet dagelijks gebruikt en waarschijnlijk ook veel stilstaat. Het mag wellicht duur zijn in de aanschaf, de gebruiks- en onderhoudskosten zijn een stuk lager dan bij een camper met dieselmotor. Je hoeft je er simpelweg minder druk om te maken, of-ie nu in de garage staat of als je door de bergen in Zuid-Europa rijdt. Dan heb je weer meer tijd om van je vakantie te genieten.
.