Vijf redenen om (niet) een Jaguar F-Type P450 of Porsche Boxster GTS te kopen
Het cabrioseizoen is geopend. Maar in welke dikke roadster beleef je de lente het meest intens, of juist niet? We geven je vijf redenen om een Jaguar F-type Convertible of een Porsche 718 Boxster (niet) te kopen.
Fotografie: Eric van Vuren
1. Échte motoren
Geen elektrogeneuzel, maar een bulderende 5,0-liter V8 met jankende compressor in de Jaguar F-Type en een raspende 4,0-liter boxer-zes zónder turbo in de Porsche Boxster. De eerste is goed voor 450 pk en 580 Nm, terwijl de ander 400 pk en 430 Nm aflevert. Gassen is passen voor de Porsche, want de Jaguar is sneller. Maar voor allebei geldt: geniet ervan zolang het kan.
2. Puur rijgenot
Ze leveren beide op hun eigen manier heel veel rijplezier. De Jaguar F-Type is de onverschillige koppelbeul met een spectaculair weggedrag. Overstuur is zijn tweede natuur. Dat laat zich door een variabel sperdifferentieel ook nog eens perfect controleren. Lekker toeren kan hij ook. De Porsche Boxster is veel meer een echte sportauto. Met een scherpe besturing, communicatiever onderstel en door zijn middenmotor uitdagender weggedrag. Hij heeft een mechanisch sper om het avontuur van een achterwielaandrijver aan te gaan. En genoeg comfort om te cruisen.
3. Handbak of automaat?
Dat is bij de Jaguar F-Type geen keuze meer, want bij de recente facelift verviel de handgeschakelde zesbak. Simpelweg, omdat daar geen animo voor was. Bij Porsche valt er wel echt iets te kiezen of eigenlijk ook weer niet. De handbak heeft veel te lange versnellingen, waardoor de zeventraps PDK met kortere verzetten de voorkeur heeft. Daarmee voelt de boxermotor feller aan en heeft hij ook nog eens iets meer trekkracht. Bovendien is de handbak 4000 euro duurder.
4. Twee zitplaatsen
In allebei is plek voor twee inzittenden en wat bagage. Een nadeel of een voordeel, want geen jengelende kinderen op de achterbank. Met de kap open of dicht: de bergruimte blijft onveranderd. De Boxster kan iets meer verstouwen. De Porsche opent of sluit overigens automatisch in tien tellen. De F-Type heeft iets langer nodig.
5. Geen koopjes
De niet geringe CO2-uitstoot van hun motoren dreunt door in de prijs. De F-Type is er vanaf 143.638 euro en de Porsche kost minimaal 128.500 euro. Willen is daardoor niet voor iedereen ook kunnen.
Wil je alles lezen over de Jaguar F-Type P450 Convertible en de Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK? Koop dan Autovisie Magazine nummer 4, nu in de winkel!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8