Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Nissan Qashqai moet kopen
De Nissan Qashqai is een van de auto’s waarmee de grote crossover-hype jaren geleden begon. Het model is ook als occasion nog altijd populair. Daarom geven wij je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.
Nissan had het jaren geleden goed gezien toen het de Qashqai presenteerde. Die auto nam het stokje over van de saaie en praktische Primera en Almera. De Qashqai kreeg een carrosserievorm mee die inmiddels niet meer is weg te denken uit het straatbeeld: een crossover. Een auto voor klanten die van oudsher winkelden in het c-segment van hatchbacks, stationwagons of MPV’s. Met zijn avontuurlijke SUV-achtige uiterlijk, hogere zitpositie en betaalbare prijsstelling ontpopt de Qashqai zich in 2007 direct als een heuse verkoopknaller. Maar waarom moet je nou (niet) een tweedehands exemplaar kopen?
Plus: degelijke benzinemotoren voor de Nissan Qashqai
Nissan gebruikt Japanse (benzine) of Franse (diesel) aandrijftechniek voor de Qashqai. Bij z’n introductie kan de klant kiezen uit twee benzinemotoren: een 1,6-liter met 115 of een 2,0-liter met 140 pk. Dieselen kan ook. De 1,5 dCi (110 pk) en 2.0 dCi (150 pk) zijn afkomstig van Renault, even later komt daar nog een nieuwe 1,6 dCi met 130 pk bij. De benzinemotoren blijken erg degelijk, alleen de lambdasondes (een sensor in de uitlaat) spelen daar wel eens op. De zelfontbranders zijn iets gevoeliger voor onderhoud en reparaties, maar passen qua prestaties en rij-eigenschappen eigenlijk wel erg goed bij deze auto. Kijk voor specifieke aandachtspunten onderaan dit artikel.
Plus: betaalbare ruimte
Een nette tweedehands Nissan Qashqai koop je met gemak voor minder dan €10.000. Verwacht dan geen modellen van na 2010, maar voor zo’n 8 mille heb je een exemplaar met relatief lage kilometerstand. Je koopt voor minder geld een traditionele C-segmenter van Nissan, maar met deze Qashqai koop je wel een auto in een wat leukere verpakking. Val je voor de onbetwiste charmes van het crossover-concept, dan is de Qashqai ook tweedehands een terecht gewilde keuze.
Plus: heel erg veel keuze
Nederland hield – en houdt – van de Qashqai. En dat is een goede zaak als je op zoek bent naar een tweedehands model. Naar een exemplaar zoeken die past bij je wensen, hoeft dus niet zo lang te duren. Bovendien krijg je al redelijk veel standaard bij het voormalige instapmodel. Denk daarbij aan een handbediende airco, een radio/cd-speler en elektrische raambediening. Hoger in de uitrustingsboom staan automatische airco, leer, Nissan connect infotainment, navigatie, een parkeercamera, Bluetooth en keyless entry. Zoek je naar een auto van na 2013, dan vind je misschien zelfs een exemplaar met een 360 graden camerasysteem.
Min: eerste generatie achterhaald
De Nissan Qashqai mag dan een stuk spannender zijn dan z’n degelijke voorvaderen (de Almera en Primera), het pre-faceliftmodel is inmiddels wel redelijk verouderd. Het faceliftmodel ziet er stukken moderner uit, stuurt beter en maakt kwalitatief een betere indruk. Wat langer doorsparen is dus zeker de moeite waard. Ook omdat er onderhuids wat kwalitatieve aanpassingen zijn gedaan. Het faceliftmodel heeft bijvoorbeeld een aangepaste onderstelafstemming met directere besturing en een zachtere dempingskarakteristiek. Uiterlijke kenmerken van die facelift zijn een nieuwe voorbumper en grille, en grotere koplampen en led-achterlichten.
Min: bouwkwaliteit
Motorisch is de Nissan Qashqai dus redelijk degelijk gebleken, maar dat gaat voor de rest van de auto niet altijd op. Zo kreeg de Japanner vroeg in z’n leven al een recall vanwege een spontaan openspringend kofferklepslot. Bij het pre-faceliftmodel is ook de stoffen stoelbekleding bovengemiddeld slijtagegevoelig. Ook de cvt-automaat is niet foutloos. Door een slippende duwband kan de aandrijfkracht wegvallen; schurende bijgeluiden zijn een andere voorbode van grote rekeningen. Vanuit het oogpunt van de risicomijdende occasionkoper zijn exemplaren met voorwielaandrijving en een handbak de veiligste keuze. Het lijstje met veelvoorkomende problemen is in ieder geval redelijk gevuld. Hieronder zetten we de belangrijkste punten voor je op een rij.
Aandachtspunten tweedehands Nissan Qashqai
- Loslatende achterklephandgreep (hier bestaan reparatiesets met sterkere montageclips voor).
- Stoffen stoelbekleding is bovengemiddeld slijtagegevoelig (pre-faceliftmodel).
- Een niet-werkende airco (ligt meestal aan een lekkende condensor).
- lambdasondes spelen bij benzinemotoren op.
- De diesels zijn reparatiegevoeliger. Controlepunten bij deze generatie 1.5 dCi zijn egr-vervuiling en de vervangingsinterval van de distributieriem (6 jaar/160.000 km). Bij de 2.0 dCi, motorcode M9R, komen weleens lagerschade, injectorproblemen en roetfilterregeneratieproblemen voor.
- Slippende duwband in de cvt-automaat kan zorgen voor wegvallende of verminderde aandrijving.
- Schurende bijgeluiden duiden op problemen met cvt-automaat
- Controleer op juiste bandenmaat. Bij verkeerde maat kan de awd-aandrijflijn sneller versleten raken.
- Regelmatig voorkomend: gescheurde ashoezen, zwetende schokdempers en draagarmslijtage.
- Controleer de remschijven op overmatige en onregelmatige slijtage.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8