Vijf redenen om (g)een speed pedelec aan te schaffen
Deze week dook er een video op van een Belg die met zijn elektrische fiets dik 87 km/u over een N-weg reed. Een extreem voorbeeld maar deze kamikaze is niet de enige met een snelle fiets. Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat de verkoop van zogeheten speed pedelecs vorig jaar met 32% is gestegen.
Even voor alle duidelijkheid: de fiets die in het filmpje 87 km/u haalde, is verboden op de Nederlandse weg. De toegestane maximum snelheid van de ‘high speed e-bike’ is in Nederland 45 km/h. De bestuurder moet dan in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs en zich aan de brommerregels houden. Onder de 16 mag je dus niet op zo’n speed pedelec rijden, ook moet de berijder een goedgekeurde helm dragen. Voldoende veiligheidsmaatregelen zou je denken, maar is dat wel zo? Autovisie sprak met Kees Bakker, de expert van de Fietsersbond en dat leverde vijf redenen op om zo’n snelle fiets, pardon.. speed pedelec (niet) aan de haak te hangen.
1. Je wordt niet geaccepteerd
Op een speed-pedelec ben je – evenals op een fiets – erg kwetsbaar. Toch moet je met je 45 km/h-fiets binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden. Naast gevaarlijke situaties levert dit ook veel frustratie op. “Er zijn grote snelheidsverschillen met de auto’s. Wij horen vaak dat zowel de automobilist als de speed-pedelec-rijder het ongemakkelijk vinden”, laat de expert van de Fietsersbond weten. “Op het fietspad kan zo’n speed-pedelec ook zorgen voor gevaar, met name in de buurt van de kwetsbare groepen: ouderen, kinderen en ouders met kinderen”, vertelt de expert van de Fietsersbond.
2. Duur nat pak
De prijs van een speed-pedelec varieert van z’on 3 tot 10 mille, beaamt ook de fietsersbond. Hiermee kun je tussen de 100 en 150 km rijden. Voor hetzelfde geld – vanaf zo’n 4 mille – kun je ook droog in een tweedehands Renault Twizy rijden en voor 10 mille heb je al een nieuwe overdekte kantelbrommer van Carver. Dat dak is een groot voordeel ten opzichte van zo’n hoge-snelheidsfiets waarmee je in het Nederlandse klimaat al vlot een nat pak haalt. Ook kun je minder bagage meenemen.
4. Gevaarlijk
Waar vitale wielrenners op spierkracht met hoge snelheden door het verkeer scheuren, kunnen 65+’ers dat nu ook. Met hulp van de elektromotor op een 45 km/h-fiets oftewel een speed-pedelec dus. Samen met de elektrische fiets (25 km/u) zorgen zij voor veel ongelukken. Niet alleen in fietsland Nederland, maar ook in Duitsland, liet de Telegraaf eerder al weten. “Van de 77 miljoen fietsen in de Bondsrepubliek worden er slechts vier miljoen deels elektrisch aangedreven, iets meer dan 5 procent. Bij dodelijke verkeersongelukken op de fiets is in bijna 18 procent van de incidenten een elektrische fiets betrokken.” In Nederland ligt het aantal verkeersdoden door een e-bike of speed-pedelec lager. In 2019 zijn er 65 personen geregistreerd als verkeersdode op een elektrisch ondersteunde fiets.
4. Geen file (maar soms wel op het fietspad..)
Heeft zo’n snelle fiets dan enkel nadelen? Nee, want je kunt je auto laten staan en de speed-pedelec pakken. Heel geschikt voor woon-werk-verkeer zonder dat je last van file hebt. Zo kun je in recordtijd korte afstanden afleggen. Dit komt de automobilist ook weer ten goede. Als meer automobilisten met de fiets gaan, zijn er minder auto’s op de weg en dus ook minder file. Maar omdat speed-pedelecs buiten de bebouwde kom op het fietspad moeten, dreigt het daar weer te druk te worden. “We horen steeds vaker dat mensen het op het fietspad te druk vinden en dat de verschillen in snelheid steeds groter worden. We zijn aan het kijken naar een tweede fietsroute voor fietsers die zwaarder en sneller zijn”, laat de Fietsersbond aan Autovisie weten.
5. Milieuvriendelijker (maar moet nog beter..)
“Een speed-pedelec heeft dezelfde accu als een auto een lithium-ion-accu. Een speed-pedelec is ten opzichte van een auto beter voor het milieu”, zegt Kees Bakker. “Ook elektrische scooters hebben een zwaardere accu die belastender is voor het milieu.” Toch kunnen in de toekomst e-bikes en speed pedelecs nog milieuvriendelijker worden, legt de fietsexpert uit. “Accu’s worden nog niet gerecycled en door het mindere accumanagement op een fiets – t.o.v. een auto – gaan de accu’s slechts ongeveer 5 jaar mee. Voordat er de mogelijkheid is accu’s te recyclen zijn er al een hoop batterijen op de afvalhoop beland. Wil je echt een betere keus voor het milieu maken, denk dan eens aan die oude fiets, waar je ‘t op geleerd hebt”.