Vijf redenen om (g)een waterstofauto te kopen
Nu Toyota de nieuwe Mirai heel scherp op de prijslijst zet, is de vraag actueel of je nu al een waterstofauto moet kopen. We zetten vijf redenen op een rijtje waarom je wel of niet een waterstofauto moet kopen.
Net nu de elektrische auto aan het doorbreken is, komt Toyota met de volgende stap: een waterstofauto. Is dat een beter alternatief dan de elektrische auto? In de zoektocht naar de ideale brandstof heb je evangelisten die het elektrische geloof preken en petrolheads die het octaangetal van hun benzine niet hoog genoeg kan zijn. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat ze voor de langere termijn kiezen en gaan voor de waterstofauto. Hier vijf redenen om nu al voor een waterstofauto te gaan of juist nog niet.
Plus: een Tesla lijkt opeens ouderwets
De vorige Mirai was nog een verschijning waarvan alleen techno-nerds opgewonden raakten. Alleen zij konden dat strakke, excentrieke stroomlijnpak van de waterstofauto waarderen. Het grote publiek kon er niet aan wennen en vond dat windtunnel-uniform allesbehalve sexy. De nieuwste daarentegen spreekt Tesla-taal en weet precies hoe je de zakenman moet verleiden. Hier staat een dikke auto, die luxe uitstraalt en je status geeft. Aardig weetje: beide auto’s hebben Japans design. Althans flink wat invloeden, want de Model S lijkt niet geheel toevallig op een grote luxe Mazda. Verklaarbaar want Tesla-designer Franz von Holzhausen werkte eerder bij Mazda. Hoe dan ook, naast de Mirai ziet de Model S wiens design alweer van 2012 stamt er opeens wat gedateerd uit, daar kon de facelift niets aan veranderen.
Plus: je maakt het groenste statement
Net nu het aantal elektrische auto’s rap toeneemt, laait ook de discussie rond elektrische auto’s en zelfs de elektrische fiets op. Steeds meer mensen vragen zich af of die elektrische voertuigen nou echt wel zo milieuvriendelijk zijn en of bijvoorbeeld een waterstofauto niet beter is. Want hoe zit het met de productieomstandigheden en recycling van die milieubelastende accu’s? Vragen die niet alleen door wantrouwende autoliefhebbers gesteld worden maar ook door hen die in de business zitten. Zoals Polestar CEO Thomas Ingenlath, die laatst pleitte voor meer transparantie rond de productie van auto’s. Hij gaf gelijk het goede voorbeeld en maakte bekend dat de volledig elektrische Polestar 2 meer CO2 uitstoot tijdens de productie dan een vergelijkbare benzine Volvo. De elektrische auto haalt de benzineauto pas weer in tijdens deze CO2-race na 50.000 km. Eerlijksheidshalve meldde de Polsstar voorman er wel bij dat dat alleen zo was als de EV-rijder consequent groene stroom ‘tankte’. Helaas is dat iets wat je in de praktijk aan de laadpaal als consument nog niet echt kunt zien.
Plus: goedkoper en gunstige bijtelling
Verbazend genoeg is de Toyota Mirai die de laatste stand der techniek verpakt in een mooi jasje, ook nog eens flink goedkoper dan een qua formaat en actieradius vergelijkbare Tesla Model S. De waterstofauto van de Japanners kost 65.995 euro, de Tesla Model S heeft een prijskaartje van net geen 80 mille. Je koopt met die Mirai bovendien een auto van een fabrikant die bekend staat om de hoogst mogelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en dat is iets wat je van Tesla niet kun zeggen. Ook koop je met de Mirai een goed uitgeruste auto met een mooi high-tech platform, een geavanceerd onderstel en achterwielaandrijving.
Min: slechts een handjevol tankstations
Er is nog maar een handjevol waterstoftankstations in Nederland, vijf stuks momenteel. Daar komen dit jaar mogelijk nog een aantal bij en de komende jaren moet je denken aan een toename van nog eens een dikke tien waterstofstations. Een schril contrast met het Supercharger netwerk van Tesla, waarmee de Amerikanen je ook in Nederland en Europa uitstekend ontzorgen. Op reis gaan met een elektrische auto is voor een Tesla-rijder bijna net zo zorgeloos als voor de diesel- of benzinerijder: je kunt bijna overal tanken, pardon laden. Dat is met een waterstofauto nog lang niet zo, wat niet wegneemt dat het aantal stations in Europa rap toeneemt.
Min: aanbod waterstofauto’s nihil
Als je nu voor een waterstofauto wilt gaan, is de keus beperkt. Je kunt kiezen tussen SUV Hyundai Nexo (kost net geen 84 mille) en de Toyota Mirai. Dat zijn de auto’s die je ‘gewoon’ kunt kopen of leasen. Voor de rest komen we geen waterstofauto’s tegen in de prijslijst. Helaas is het ook niet zo dat daar binnenkort verandering in lijkt te komen. Na een twijfelperiode zijn bijna alle autofabrikanten nu volop bezig om hun modellen te elektrificeren. Met talloze plug-in hybrides en steeds meer volledig elektrische auto’s proberen fabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van hun modellengamma te drukken. De elektrische auto heeft kortom nu de volledige focus, aan de waterstofauto wordt nog gewerkt. Voorlopig zit die nog in het pioniersstadium, moet zijn marktpositie nog veroveren en heeft nog een lange weg te gaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace