Vijf redenen om (niet) de nieuwe Peugeot 308 te kopen
De nieuwe Peugeot 308 is een van dé auto’s van dit jaar. Maar moet je ‘m – als je in de gelegenheid bent – daarom ook direct aanschaffen? We geven je vijf redenen om de nieuwkomer (niet) te kopen.
Plus: fraai koetswerk
De nieuwe 308 past helemaal in de huidige Peugeot-familie. Hij heeft meer welvingen dan voorheen en is natuurlijk voorzien van het bekende gezicht van de Franse fabrikant, uiteraard inclusief slagtanden. De 308 is een fraaie verschijning in het C-segment, maar krijgt niet de staande ovatie zoals de 208 dat een paar jaar geleden wél kreeg. Die 208 plukte het voordeel als sexy debutante en verzilverde zo het vluchtige van de verrassing. Deze 308 is nauwelijks minder mooi, maar wel de iets verstandigere, oudere zus.
Plus: groter dan voorheen
Kritiek op de huidige generatie Peugeot 308 was dat-ie te klein was voor het segment, en daar heeft Peugeot naar geluisterd. De nieuwe 308 is 11 centimeter langer en meet nu 4,36 meter. Belangrijker is dat ook zijn wielbasis is gegroeid; er zit maar liefst 5,5 centimeter meer tussen de voor- en achteras. Zoiets zou ten goede moeten komen aan de beenruimte in de cabine en dat is ook zo. De 308 is achterin qua beenruimte nu iets ruimer, maar nog steeds niet de ruimste in zijn klasse. De hoofdruimte die nog steeds toereikend is voor iemand van 1,90 meter, is wel iets afgenomen, want de totale auto is 2,2 cm lager.
Plus: mooi interieur…
Het binnenwerk van de 308 ziet er opnieuw mooi uit, want Peugeot maakt gebruik van hoogwaardige materialen die goed aanvoelen. Wél in combinatie met de inmiddels bekende i-cockpit van de Fransen, waar je als nieuwkomer echt aan moet wennen. Desalniettemin is de 308 helemaal bij de tijd, maar…
Min: …net niet premium
De graphics met 3D-effecten zijn eigen wat te druk allemaal, een tikje kermis. Welke invalshoek je ook kiest, de kwaliteitsbeleving of het effect gaat er niet zodanig van omhoog dat je applaus-jeuk krijgt. Mercedes heeft laten zien dat dat beter kan. Een eenvoudiger opzet is wellicht beter voor een ‘volksauto‘ als deze, functionaliteit voorop in plaats van matig uitgevoerde gimmicks past hem beter.
Min: sportiviteit is verdwenen
Denk je nog wel eens terug aan de GTI-versies van de huidige generatie Peugeot 308? Of droom je nog van de vele sportieve versies van de 306 uit de jaren 90? Wij wel, maar da’s helaas verleden tijd. Een sportieve 308 zit er simpelweg niet meer in. Wellicht in PSE-vorm (het nieuwe en sportieve label voor (deels) elektrische Peugeots), maar we hebben onlangs nog ontdekt hoe lastig het is om een écht sportieve PHEV te maken. De nieuwe 308 moet vooral efficiënt en zuinig zijn. Wie een reguliere benzineversie wil, kan nu enkel kiezen voor een driecilinder met 110 of 130 pk. Reken ook bij de sterkere PHEV’s (180 of 225 pk) nooit op echte of spontane reacties, of een scherpe gasrespons.
Wil je onze complete test van de Peugeot 308 lezen? Dat doe je in Autovisie Magazine 14, die vanaf 8 juli in de winkels ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen