Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Skoda Fabia moet kopen
De Skoda Fabia is eigenlijk een Volkswagen Polo in een wat goedkoper jasje. Een aantrekkelijke occasion dus, als je op zoek bent naar een betaalbare auto. Wij geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.
We gaan het in dit artikel hebben over de tweede generatie Skoda Fabia, die in 2009 verscheen als opvolger van de succesvolle eerste generatie. Deze tweede Fabia, met modelcode 5J, staat op het platform van de Polo IV en deelt zijn techniek en onderhuidse infrastructuur met andere VAG-modellen uit het b-en c-segment van die tijd. Klinkt goed, al is er wel een aantal zaken waar je op moet letten. Waarom moet je (niet) een tweedehands Skoda Fabia kopen?
Plus: een betaalbare Volkswagen
Zoals gezegd is die Skoda Fabia dus een Volkswagen Polo, maar dan in een veel goedkopere jas. En da’s mooi, want dat betekent dat je in de basis weinig concessies hoeft te doen op het gebied van techniek. Het betekent overigens niet dat de Fabia van veel mindere kwaliteit is. Verwacht in het interieur wat meer harde plastics en een wat minder interessant en strak dashboard als in de Volkswagen. Het faceliftmodel van 2010 is beter afgewerkt en heeft een opgefrist dashboard, een nieuw stuur en nieuwe infotainmentopties, waaronder navigatie met kleurendisplay. Verder heeft de Fabia een eigen gezicht, en kon je ‘m destijds bestellen in fraaie kleurencombinaties. Zo was het mogelijk om het dak in een andere kleur te laten spuiten. Een leuke combinatie is daarom ook op de tweedehands markt snel gevonden.
Plus: fijne en volwassen rij-eigenschappen
De tweede Skoda Fabia was op alle punten een verbetering van zijn voorganger. Ook op het asfalt. Zoals gezegd deelt-ie zijn platform met die vierde generatie van de Polo. De onderstelconfiguratie bestaat uit een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras. De rijeigenschappen zijn volwassen en de onderstelafstemming is erop gericht om een breed koperspubliek te plezieren. Hoewel de Skoda Fabia II geen Fiesta is, valt er meer stuurplezier aan te beleven dan je op het eerste gezicht verwacht. Wil je wat vuurwerk, dan kun je zelfs voor de RS-versie gaan. Die heeft een dikke 180 pk en een automatische versnellingsbak, zodat accelereren appeltje eitje is.
Plus: een ruime Combi
De Volkswagen Polo verschijnt tegenwoordig altijd maar in één carrosserievorm: een hatchback. Skoda bouwt echter al sinds de eerste Fabia een stationwagon-variant, onder de naam Combi. En dat is voor z’n segment echt een ruime auto. Want waar de bagageruimte van de vijfdeurs hatchback 300 liter tot zich kan nemen, biedt de Combi met zijn lengte van 4,23 meter een capaciteit van 480 liter. Gooi de bank plat, en je kunt zelfs 1460 van die eenheden meenemen. Een echte familie-auto, dus!
Min: bekende Volkswagen-kwaaltjes
De Skoda Fabia is dus onderhuids een Polo. Hoewel dat voordelen heeft, kleven daar ook wat nadelen aan. Zo kennen de motoren nogal wat kwaaltjes. Aandachtspunten bij de benzineversies zijn olieverbruik, distributiekettingprobemen en turboslijtage (1.2 TSI) en gevoelige twinchargertechniek en gebroken zuigerveren (1.4 TSI). Aandachtspunten bij de commonrail-TDI’s zijn de egr-klep, de egr-koeler en roetfiltervervuiling. De automatische DSG7-transmissie met drogeplaatkoppeling is rijstijl- en onderhoudsgevoeliger. Controleer tijdens een proefrit of de bak soepel en kraakvrij schakelt, want (deel)revisie is prijzig. Het positieve nieuws is dat de meeste kinderziektes inmiddels zijn opgelost (en betaald) door eerdere eigenaren, en dat veel concurrerende modellen van andere merken uit deze bouwtijd ook weleens steken laten vallen.
Min: verre van spannend
In de jusite kleurencombinatie en met een set mooie wielen komt de tweede generatie Skoda Fabia redelijk voor de dag. Het interieur van de b-segmenter is echter verre van spannend, en bestaat vooral uit donkere, ietwat inspiratieloze plastics. Dat geldt ook voor de sportiefste RS-versie, waarvan het interieur optisch niet echt verschilt van de normale versies. Verwacht ook geen extreem sportieve rij-eigenschappen, want de RS is relatief zacht, comfortabel en indirect, waardoor echt stuurplezier uitblijft. Dat maakt ‘t overigens wel een goede allrounder voor dagelijks gebruik. Maar zoek je een betaalbare b-segmenter uit de VAG-stal, dan kun je eigenlijk niet om de Skoda Fabia heen. Als occasion is het een praktische auto met een prettige prijsstelling.
Punten van aandacht voor aankoop tweedehands Skoda Fabia
- Bij benzinemotoren: olieverbruik, distributiekettingprobemen en turboslijtage (1.2 TSI) en gevoelige twinchargertechniek en gebroken zuigerveren (1.4 TSI);
- Bij dieselmotoren: de egr-klep, de egr-koeler en roetfiltervervuiling;
- Tijdige olieverversingen Tiptronic-automaat;
- DSG7-transmissie is onderhoudsgevoelig. Controleer op soepel schakelen tijdens de proefrit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8