5 redenen waarom de MPV (g)een comeback moet maken.
Als we naar het busjes-offensief van Volkswagen kijken, lijkt het personenautobusje oftewel de MPV zijn comeback te maken. Hier vijf redenen waarom dat goed of slecht nieuws is.
Een MPV staat voor Multi-Purpose Vehicle. Het is een autotype dat is ontworpen om passagierscomfort en functionaliteit te bieden, met name voor gezinnen die meer ruimte nodig hebben dan een standaard personenauto kan bieden.
Vijf redenen waarom de MPV (g)een comeback moet maken.
1. Volkswagen gelooft nog in de MPV
Volkswagen denkt van wel en dat is niet gek want het vond het segment ooit uit. Zo hebben ze na jaren wachten recent met succes de volledig elektrische publiekslieveling, de ID.Buzz geïntroduceerd.
Die EV MPV mag je zien als het kleinkind van de legendarische spijltjesbus van toen maar Volkswagen heeft meer busjes in de aanbieding. Zo leeft de Transporter die ooit door wijlen Ben Pon werd uitgevonden nog steeds. Hij is er als personenautobus én natuurlijk als bedrijfsauto in allerlei varianten. De Multivan is het derde MPV-model op basis van het personenplatform.
2. Een MPV is slimmer
De MPV is als personenauto-concept veel slimmer dan een hoge, zware en minder functionele SUV. Een MPV of bus noemen we ook wel een one-box-design of monovolume door de ruime recht-toe-recht-aan vorm zonder aparte motorkap. Het is in feite een grote doos op wielen met heel veel binnenruimte.
Je kunt er zeven stoelen in monteren en er dan nog heel veel bagage in kwijt. MPV betekent niet voor niets Multi Purpose Vehicle. Multifunctioneel is zo’n bus zeker; vaak met uitneembare stoelen die je ook nog eens in allerlei standen kunt gebruiken.
3. Beter voor een elektrische aandrijflijn
Een MPV is ook een goed idee omdat hij meer recht doet aan de mogelijkheden die een moderne elektrische aandrijflijn ons te bieden heeft. Zo’n elektrische auto heeft geen aparte motorruimte of motorkap nodig omdat de motoren laag en soms in de assen of in de wielen geïntegreerd zijn.
Sowieso geeft de elektrische techniek met een veel kleinere elektromotor en een vaak in de bodem verstopt accupakket conceptueel meer mogelijkheden. De wielen kunnen daardoor ook meer op de uiterste hoeken geplaatst worden.
4. Onaantrekkelijk
Een MPV is geen goed idee omdat veel mensen een MPV niet aantrekkelijk vinden. Zo’n auto is niet sexy genoeg omdat hij teveel op een busje lijkt en dat vinden ze niet stoer.
De SUV is niet voor niets zo razend populair juist omdat hij er vooral stoer uitziet. Of hij ook daadwerkelijk offroad kan zoals zijn looks beloven is bijzaak.
5. Beperkt aanbod
Een andere reden om niet voor een MPV te kiezen, is het beperkte aanbod. Vroeger had je nog ruime keus uit echte MPV’s. Pioniers als de Renault Espace, Fiat Multipla en de Chrysler Voyager. Ook trendvolgers als de Renault Scenic en Opel Zafira waren heel populair. Nu moet je bij Volkswagen shoppen en dan kom je erachter dat de MPV vooral een dure auto is geworden.
Een alternatief is de grijze import want internationaal is het aanbod veel groter. Zo leenden wij recent van het Amsterdamse bedrijf Carway voor een reportage in het volgende nummer van Autovisie magazine een splinternieuwe Chrysler Pacifica en vergeleken hem met de nieuwste Volkswagen Multivan.
Deze occasion wil je: Renault Avantime, ‘dynamischer dan een mpv’
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Deze Kia-occasion is betaalbaar en ontzettend ruim
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?