Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 31 aug 2022
Leestijd: 4 minuten

Vijf redenen waarom je (niet) een Fiat 500 occasion moet kopen

De (nieuwe) Fiat 500 is sinds zijn komst een enorm populaire auto in ons land. We geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.

In 2005 kondigt Fiat de ontwikkeling van een nieuwe 500 aan. Aanvankelijk houden liefhebbers hun hart vast maar bij de introductie in 2007, vijftig jaar na de Nuova Cinquecento van 1957, blijkt de nieuwkomer een geslaagde wederopstanding van het origineel. Ook in Nederland doet-ie het direct heel erg goed. Nu, dertien jaar later, is het nog steeds een heel populaire auto. Knap, zeker als je bedenkt dat er in die dertien jaar eigenlijk heel weinig aan die auto is veranderd. Maar waarom moet je (g)een tweedehands Fiat 500 kopen?

Plus: retro!

De oude 500 was natuurlijk een icoon, waar veel fabrikanten hun handen vast niet aan durfden te branden. Fiat durfde het wel aan en met succes: de nieuwe 500 is inmiddels uitgegroeid tot een volledig nieuwe legende. En dat is wel te begrijpen, want de lijnvoering is trouw gebleven aan het originele en iconische ontwerp van Dante Giacoso. Hij heeft dezelfde bollingen en ronde koplampen gekregen, maar ook het verchroomde ‘snorretje’ op het front keerde terug. Binnenin vind je dezelfde sierlijkheid als het origineel. De opzet is minimalistisch, met een grote ronde snelheidsmeter en het dashboard in carrosseriekleur. Een leuke Fiat 500 tovert al gauw een lach op je gezicht.

Fiat 500 Anniversario170629_fiat_500-anniversario_02

Plus: opgewekte motoren

De motoren die je in de Fiat 500 kon (en kan) krijgen, hebben misschien niet heel veel vermogen. Maar ze zijn altijd wel erg lekker bij de les, en dat maakt rijden in zo’n 500 ook leuk. Ze voldoen aan de verwachtingen die een kleine Italiaanse auto wekt. De basismotoren zijn levendig, maar voor extra rijplezier moet je gaan voor de 1.4 16V, 0.9 TwinAir 85 en 1.3 JTD. Heb je wat meer te besteden, kijk dan eens naar een Abarth 500. Die heeft een heel leuke 1,4-liter T-Jet motor, die soms ook nog onder handen is genomen door specialisten en nóg meer presteert. Bovendien zijn de motoren van de Fiat 500 heel betrouwbaar en is onderhoud goedkoop, maar maak altijd een goede proefrit om daar zeker van te zijn. Specifieke aandachtspunten vind je onderaan dit artikel!

Fiat 500 Anniversario 170629_fiat_500-anniversario_16

Plus: heel erg veel keuze

Wil je een leuke, betrouwbare auto, dan is het altijd slim om te gaan voor een auto die ook populair was toen-ie werd gepresenteerd. Dat betekent namelijk ook dat garages vertrouwd zijn met het model en dat onderdelen makkelijk en relatief goedkoop te krijgen zijn. En dat geldt ook voor de Fiat 500. Maar deze auto is zo’n succes, dat er ook heel erg veel verschillende varianten van zijn gemaakt. Bovendien kon (en kun) je je Fiat 500 helemaal maken zoals jij ‘m wilde hebben, dus een eigenzinnige tweedehands Fiat 500 met een leuke kleurstelling is snel gevonden.

Min: weinig ruimte

Vergis je alleen niet: de Fiat 500 is echt een kleine auto. Rijd je veelal alleen of met z’n tweeën, dan heb je daar weinig last van. Maar moet je wel eens wat vervoeren (spullen of mensen), dan is zo’n kleine hatchback niet de beste keuze. Daar heeft Fiat natuurlijk wel wat op bedacht, want inmiddels zijn er verschillende varianten van de 500 verschenen. Denk aan de L en de X, die veel meer ruimte dan de reguliere 500 bieden.

Fiat 500L 2 - Autovisie.nl
De Fiat 500L

Min: eerste generatie erg stug

Ga je op zoek naar een goedkope tweedehands Fiat 500, dan kom je waarschijnlijk uit bij de eerste modeljaren. De 500’s die tussen 2007 en 2010 zijn gebouwd, hebben echter een vrij stug onderstel. Rijd je veel in de stad en heb je dus te maken met hobbels, drempels en een oneffen wegdek, dan is zo’n oudere Fiat 500 harder dan z’n concurrenten en is ‘t misschien niet de beste aankoop. Ga je voor een wat nieuwer model, dan is dat probleem eigenlijk wel verholpen.

Fiat 500 - Autovisie.nl -1

Punten van aandacht voor aankoop

– Turbo’s willen wel eens slijten. Dat is een dure reparatie, dus kijk naar olielekkage bij de turbo en luister voor rare bijgeluiden.
– Let op een werkend start-stop systeem. Niet werkend kan opgelost worden met een nieuwe accu of wijzen op serieuzere problemen.
– Diesels hebben wel eens last verstopte roetfilters en versleten verstuivers. Inhouden of sputteren kan hierop wijzen.
– Rammelende bijgeluiden vanuit het onderstel worden meestal veroorzaakt door versleten stuurkogels, wiellagers, stabilisatorstangrubbers of draagarmrubbers
– Versnellingsbak kan blijven haken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.