Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mercedes GLA moet kopen
Op zoek naar een aantrekkelijke cross-over? Dan moet een tweedehands Mercedes GLA zeker niet worden vergeten. We geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.
In tijden waarin de SUV-hype zich in volle omvang openbaarde, kwam de eerste generatie GLA in 2014 hier op de markt. De GLA is echter geen SUV, maar een cross-over. Hij is te laag en beschaafd voor een SUV, maar net te stoer voor een hatchback. In feite is het dus een A-Klasse met meer ruimte en bodemspeling. Wil je voor de meest betaalbare gaan, is het logisch om te kiezen voor de eerste generatie. En daar gaan we nu dieper op in.
Plus: rijke Mercedes-uitstraling
De uitstraling van de Mercedes GLA is grotendeels gebaseerd op de goed smoelende A-Klasse. De W176 A-Klasse slaagde erin om het suffe bejaardenimago definitief van zich af te schudden. In dat opzicht dus alleen maar goed dat de A-Klasse de basis vormde voor deze GLA. Hij is 12 centimeter langer en heeft dik 4 centimeter meer bodemspeling. Wil je de meest actuele looks, moet je gaan voor de facelift uit 2017 met een grotere grille, led-verlichting, andere bumpers en andere wielen. Verwacht bij zo’n tweedehands Mercedes GLA niet dat het interieur na zes jaar gedateerd is, ook vandaag de dag zijn de gebruikte materialen nog mooi en behoorlijk duurzaam. Het zwevende tabletachtige scherm ziet er ook nog behoorlijk bij de tijd en glossy uit.
Plus: zitpositie en comfort
Het verschil met de normale A-Klasse is niet heel groot, maar je zit hoger in de GLA. Dat maakt instappen makkelijker en zorgt ook voor meer overzicht op de weg. Daarnaast zijn langere bestuurders ook blij met de royale verstelmogelijkheden en voetenruimte voorin de Mercedes GLA, want daar scoort hij punten. De zijdelingse steun in de stoelen is ook goed, het enige minpunt van de stoelen zijn de niet-verstelbare hoofdsteunen. En uiteraard zoals het menig Mercedes betaamt, rijdt hij lekker comfortabel. De auto voelt op de snelweg volwassen, mede door een groot stuurwiel en voldoende gewicht in de stuurinstallatie. In de stad weet de ophanging goed met drempels en oneffenheden om te gaan. Een tweedehands Mercedes GLA is dan ook een fijne reisgenoot.
Plus: ruim aanbod
Wat bij veel premium-merken een pluspunt is, is dat je naast pakketten ook losse opties kunt bestellen. Nieuw kan dat aardig in de papieren lopen, maar voor een tweedehands exemplaar zorgt dat ervoor dat er voor bijna ieder wat wils is. Op het moment van schrijven staan er bijna 800 exemplaren te koop, waarvan ongeveer 8% een dieselmotor heeft. De rest heeft benzinemotoren onder de kap, variërend van een 1,6-liter viercilinder met 122 pk tot een 381 pk sterke viercilinder in de AMG GLA 45. De kleuren grijs, zwart en wit voeren de boventoon, maar met een beetje goed zoeken kom je ook bruine, blauwe en zelfs rode en groene exemplaren tegen. Wil je voor een handbak gaan moet je wel iets beter zoeken, daar staan er niet veel van te koop.
Min: interieur niet praktischer
Hoewel de GLA dus groter is dan de A-klasse waarop hij is gebaseerd, is het interieur nauwelijks ruimer. De afstand tussen dak en bodem is amper groter dan in een gewone A. De voorruit staat ook in dezelfde schuine hoek als bij de A-Klasse hatchback. Als je als lang persoon voorin zit, kan een volwassene achter je wel eens moeite hebben om een goede zithouding te vinden. Het wordt dan echt aanzienlijk krapper. Alleen achterin profiteer je van de cross-over formule, want de bagageruimte is wel fors groter dan die van de hatchback: je kunt maximaal 421 liter meenemen, en dat is 80 liter meer dan in de hatchback.
Min: automaat met diesel niet altijd even comfortabel
Aan het onderstel is dus goed te merken dat de Mercedes GLA op comfort is gericht. Dat geldt niet geheel voor de dieselmotoren en de automaat. Een combinatie van die twee kan zorgen voor wat onrustige momentjes in de auto, wat door sommigen als storend kan worden bestempeld. De dieselmotor laat namelijk nogal van zich horen, iets wat je niet per se wilt van zo’n krachtbron. Een dieselmotor is de ideale kilometervreter, die moet dus soepel en rustig zijn werk kunnen doen met voldoende kracht. De automaat doet in principe zijn werk naar behoren, maar tijdens langzaam rijden in druk en chaotisch stadsverkeer kan deze een beetje schokkerig worden. Comfortabel is het niet, maar ieder huis heeft zijn kruis.
Aandachtspunten tweedehands Mercedes GLA
- Controleer de onderhoudsgeschiedenis: het periodieke onderhoud moet gedaan zijn.
- De AMG-wielen worden nog wel eens tegen een stoeprand geparkeerd, kijk dus goed naar beschadigingen.
- Probeer alle elektronica uit: de verstelbare stoelen, verwarmbare stoelen, airconditioning, elektrische ramen, et cetera. Hoewel de systemen meestal goed functioneren, is elektronische apparatuur toch soms nog storingsgevoelig.
- Let goed op of de automaat goed schakelt bij optrekken en niet hapert.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?