Vijf redenen waarom je (niet) voor all-season banden moet gaan
All-season banden is het snelst groeiende bandensegment in Europa. “Bij krachtige auto’s en SUV’s – 17 inch of meer – is de vraag naar deze banden in de afgelopen 5 jaar met 66% gegroeid”, laat bandenproducent Vredestein weten.
“Overal in Europa zie je het klimaat veranderen”, laat het bandenmerk weten. “Zo kan het bijvoorbeeld ‘s ochtends nog 2 graden en ‘s middags – door de zon – weer meer dan 10 graden zijn. Onder deze wisselende omstandigheden zijn all-season banden echt altijd de allerbeste en veiligste keuze.” Toch laat de producent weten dat deze banden niet voor iedereen geschikt zijn. Hier zijn vijf redenen waarom je (niet) in all-season banden moet investeren.
1. Min: Slechtere prestaties (winter)
“Voor rijders die regelmatig in extremere, winterse klimaten rijden adviseren wij nog steeds winterbanden”, aldus Vredestein. “Een winterband wordt ontwikkeld om de beste prestaties te leveren onder koude temperaturen en op natte ondergronden, zowel op sneeuw als op regen.” Tijdens de Allseasonbandentest 2020 van de ANWB werd duidelijk dat deze banden een stuk slechter presteren dan de gewone winterband in winterse omstandigheden. Maar ook in zomerse omstandigheden zijn de all-seasons niet optimaal.
2. Min: Slechtere prestaties (zomer)
Uit de test van de ANWB blijkt dat de 4-seizoenenbanden, ten opzichte van zomerbanden, vooral slecht scoren qua rijgedrag en stuurgevoel. De 4-seizoenenbanden doen het in de zomer wel beter dan winterbanden, maar op droog wegdek presteren bijna al deze banden slechter dan een gespecialiseerde zomerband. Vredestein verklaart dat zo: “Een zomerband wordt specifiek ontwikkeld om in de zomer op zijn allerbest te presteren in warme en/of regenachtige omstandigheden.” Wil je dus de beste grip, dan zal je toch echt je banden moeten verwisselen.
3. Min: ze gaan niet langer mee
All-season banden gaan – afhankelijk van rijstijl – gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer mee. Rijd je dus 60.000 – 80.000 km per jaar dan zal je sowieso een keer je banden moeten vervangen, dan is het niet economischer om voor all-seasons te gaan. De slijtage van een all-season band is bij Vredestein niet hoger dan een normale band “De levensduur is geheel afhankelijk van hoe de band ontwikkeld is en welke materialen en constructies er zijn gebruikt. Ik kan niet zeggen hoe dit bij andere merken is. Bij Vredestein zien wij echter nauwelijks verschillen”, laat het bedrijf weten.
4. Plus: geen bandenwissel en geen opslag
Als je weinig rijdt en lang (pas op, ook niet té lang) met een setje banden doet, kunnen all-season banden schelen in de kosten. Want je hoeft geen twee sets (zomer- en winter) banden aan te schaffen. Dat scheelt uitgaven en gedoe, want een bandenwissel moet je plannen en laten uitvoeren en ook de opslag van winterbanden is niet gratis. Daar moeten we wel bij aantekenen dat de all-seasonband in de meeste gevallen iets duurder in aanschaf is dan een zomerband. Het verschil kan echter erg klein zijn. Zo kost de winnaar van de ANWB all-season bandentest, de Continental AllSeasonContact, 566,20 euro voor vier (KwikFit). De winnaar van de ANWB zomerbanden test, de Michelin PRIMACY 4, kost 558,00 voor vier (KwikFit). Kosten kunnen erg verschillen per bandenmaat. Hoewel de aanschafprijs dus over het algemeen minder is, hoeft er niet voor een bandenopslag betaald te worden. Dit kost al gauw 54 euro voor 4 banden en 64 euro voor banden en velgen (KwikFit). Ook moeten deze banden vervangen worden. Voor een wielenwissel (banden met velg) ben je 40 euro kwijt. Heb je dezelfde velgen en wil je enkel andere banden dan kost dit bijna 100 euro (Kwikfit) .Voor de prijsindicaties is de bandenmaat 235/55 R17 aangehouden.
5. Plus: altijd de juiste band
In Nederland kan het soms lastig te bepalen zijn wanneer je de zomer- voor de wintersloffen vervangt. “Een zomerband wordt namelijk onder de 7 graden hard en een winterband bij hogere temperaturen weer zacht”, laat de bandenfabrikant weten. Met de schommelende temperaturen en weersomstandigheden in ons land hebben winterbanden in de winter dus niet altijd zin. Met een all-season band heb je in dat geval altijd de juiste band. “Ook mag je met al onze all-season banden naar Duitsland”, aldus Vredestein. In Duitsland zijn winterbanden – en dus all-season banden- verplicht onder winterse omstandigheden.