Vijf redenenen om (niet) een Volkswagen Arteon Shooting Brake te kopen
Het is de mooiste Volkswagen van het moment: de Arteon Shooting Brake. Betekent dat ook dat je ‘m direct moet kopen en de fastback moet laten staan? We geven je vijf redenen om dat (niet) te doen.
Volkswagen was bij de introductie van de Passat CC, de voorloper van de Arteon, al van plan om binnen afzienbare tijd een Shooting Brake van dat model te lanceren. Maar daar zat één voorwaarde aan: die auto moest zich volgens Volkswagen eerst bewijzen in de vorm van verkoopcijfers. Dat lukte die auto niet, dus het idee voor een Shooting Brake werd doorgeschoven. De Arteon kreeg dezelfde opdracht, en slaagde wel. Volkswagen vond ‘t dus te rechtvaardigen om een Shooting Brake van die auto te bouwen. Maar als je zo’n Arteon wil, moet je dan voor die Shooting Brake gaan?
Plus: mooier dan de fastback
De Arteon was als fastback al een fraaie auto, maar deze Shooting Brake maakt ‘t plaatje helemaal af. Hoewel er maar weinig aan het ontwerp van de reguliere Arteon is veranderd, klopt deze laatste carrosserievariant helemaal. Hij heeft een korte overhang aan de voorzijde, maar juist een enorm gestrekte flanken en veel overhang op de achterzijde. Dat zorgt voor een heel dynamische vorm. De doorlopende daklijn maakt van die combinatie een perfecte cocktail. De Shooting Brake is imposanter en nog stijlvoller dan de fastback.
Plus: hij is iets groter
Een stationwagon-variant is altijd ruimer dan een sedan-achtige fastback, toch? Op papier niet echt, want de bagageruimte is tot aan de hoedenplank maar 2 liter groter dan bij de fastback (565 tegenover 563 liter). Het verschil wordt wel groter naarmate je de Shooting Brake tot het dak vult, want dan past er plots 590 liter in. Maar zoek je de ruimste stationwagon van Volkswagen, dan is de Arteon Shooting Brake niet de auto die je moet hebben. Hij is namelijk echt een stukje kleiner dan de Passat Variant. Pak je de Arteon vol tot aan het dak, dan past er 590 liter in. Doe je hetzelfde met de Passat Variant, dan slokt die auto 680 liter op. Gooi je de bank plat, dan is het verschil nog groter. In de Arteon past dan maximaal 1632 liter, tegenover een indrukwekkende 1780 liter in de Passat Variant.
Review Volkswagen Arteon Shooting Brake
Plus: een heerlijke reisauto
De Arteon fastback is een kilometervreter, en dat geldt ook voor de Shooting Brake. Toch is het nog een iets betere reisauto, want je kunt simpelweg meer meenemen. Met je gezin op vakantie gaan naar het buitenland is dus absoluut geen probleem. Bovendien is er wat meer hoofdruimte op de tweede zitrij. Omdat de daklijn doorloopt ten opzichte van de fastback, is er daar 4,9 centimeter meer beenruimte ten opzichte van de Arteon die we al kenden. Zit je dus vaak met veel mensen in de auto, dan is de Shooting Brake de versie voor jou.
Min: duurder dan de fastback
Meer auto betekent een hoger bedrag. En dat geldt ook voor de Arteon. De fastback is er vanaf 48.950 euro met 2,0-liter TSI-motor, de Shooting Brake kost je 540 euro meer. Dezelfde meerprijs geld als je voor de – ook 2.0-liter viercilinder – dieselvariant gaat. Toegegeven: als je zo’n auto kunt betalen, is een verschil van een paar honderd euro waarschijnlijk geen probleem.
Min: niet echt sportief
De Arteon Shooting Brake ziet er prachtig en sportief uit, maar dat valt toch een beetje tegen. Deze carrosserievariant is niet langer dan z’n fastback-broer, maar het is wel een iets forsere auto door die hogere daklijn. En dus wordt deze Shooting Brake nooit echt sportief. Hij moet ‘t in Nederland enkel doen met een 2,0-liter viercilinder met 190 of 200 pk (benzine of diesel). Een rasechte Arteon Shooting Brake R met 320 pk en een sportonderstel gaat Volkswagen wel leveren, maar niet in ons land. Er is hier simpelweg niet genoeg vraag voor die auto. En dus moeten we het in Nederland doen met een redelijk tamme viercilinder, die z’n werk overigens wel naar behoren doet en zorgt voor een heel comfortabele en zorgeloze rij-ervaring. Maar zo sportief als de Arteon Shooting Brake eruitziet wordt hij in ons land helaas nooit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar