Vijf restomods die hun charmes niet zijn kwijtgeraakt
Menig autoliefhebber is van mening dat er te veel verloren gaat bij het converteren van een klassieker naar een restomod. Toch hoeft dat niet, een restomod voorzien van een elektrische aandrijflijn betekent niet per definitie karakterverlies. Er zijn talloze voorbeelden van restomods met ruggengraat.
Restomods met ruggengraat
Singer 911
Het Amerikaanse bedrijf Singer uit Los Angeles is gespecialiseerd in het moderniseren van oude Porsches. Ze hebben al een aantal modellen op hun naam staan zoals de 911 Targa, DLS en de Rock Island. De auto waar het allemaal mee begon was echter simpelweg de ‘Singer 911’.
Wie interesse heeft in een Singer 911 zal eerst met een donorauto op de proppen moeten komen. Dat betekent dat zowel de kilometerstand en het VIN-nummer identiek blijven. In essentie blijft het dus dezelfde auto als voorheen.
Bij het samenstellen van een Singer krijg je de keuze tussen 3 verschillende motoren. Een 300 pk-sterke, 3,8-liter is de basismotor, een 3,8-liter ‘Ed Pink‘ racemotor met 350 pk is een optie maar ook een 4.0-liter die maar liefst 400 pk levert, is verkrijgbaar.
Daarnaast heb je de optie om te kiezen voor een 4WD-systeem afkomstig uit een Porsche 993. En als dat nog niet genoeg personalisatie is, kan er nog veel meer. Zo kun je kiezen uit verschillende soorten wielen, banden of één van de 75 kleuren. De buitenkant moet immers wel passen bij het volledig gepersonaliseerde interieur.
Het kost Singer ongeveer 4.000 manuren en 10 maanden om van een originele 911 (1990-1994), een Singer 911 te maken. Door op deze manier een klassieker tot in het diepste detail te personaliseren en hem te voorzien van een raspende zescilinder betekent dat er weinig charme verloren gaat. Misschien voegt het zelfs nog wat toe.
Eagle Speedster
De Jaguar E-type staat bij veel liefhebbers te boek als één van de mooiste sportauto’s ooit gemaakt. Menig conservatieveling in de autowereld zal woorden als ‘heiligschennis’ roepen bij alleen al de gedachte dat er een restomod van een E-type gemaakt wordt. Toch begon het kleine Britse bedrijf Eagle, in 1991 al met het moderniseren van de historische Jaguar.
De Speedster is gebaseerd op de Serie 1 Jaguar E-type uit 1963. Een model dat veel gebruik maakte van aluminium. De carrosserie, de motor, het differentieel en de versnellingsbak zijn allemaal gemaakt van het lichte metaal. Vandaar dat de Speedster zelf maar 985 kilo weegt.
De Eagle Speedster is voorzien van een gespierde maar gestroomlijnde, open body. Onder de motorkap ligt een stevige 4,7-liter zescilinder lijnmotor die naar hedendaagse maatstaven een bescheiden 310 pk sterk is. Een bewuste keuze van Eagle want ze vinden dat de Speedster handelbaar moet blijven omdat de auto bedoeld is voor de openbare weg.
De Eagle Speedster is vooral een hommage aan de alom geliefde Jaguar E-type. Daarom is hij zorgvuldig met de hand in elkaar gezet. Het resultaat is een karakteristieke restomod met een prachtig silhouet en een ‘eye-catching’ interieur, die de ziel van de E-type perfect vertaalt naar de moderne tijd.
Renault 5 Turbo
De Renault 5 Turbo werd in 1980 geïntroduceerd. De auto werd ontworpen voor de rallysport , maar er moesten ook straatversies van komen omdat de homologatie-regels dat voorschreven. Zowel de competitieauto’s als de straatauto’s zijn ondertussen uitgegroeid tot ware collectors-items. Voor een tweedehands exemplaar met 100.000 kilometer op de teller leg je al snel 80.000 euro neer. Legende Automobile (LA) uit Los Angeles besloot om een moderne variant te maken van deze roemruchte Franse sportauto.
De restomod van de Renault 5 krijgt van het Franse LA-team een moddervette viercilinder turbomotor die 400 pk produceert. Dat kun je gerust een heftige harttransplantatie noemen, als je weet dat het origineel ‘slechts’ 158 pk had.
Legende Automobiles eert Renault 5 Turbo met krachtigere restomod
Alfaholics GTA-R
Alfaholics is het Britse bedrijf achter de GTA-R restomod van de Alfa Romeo 1300 GT Junior uit 1967. Net als bij andere restomods blijkt uit de optielijst dat ook hier de klant koning is. Alfaholics geeft een aantal keuzes voor onder andere de motor, versnellingsbak en het interieur.
Over het algemeen wordt de klassieke 2,0-liter ‘twin spark’ motor omgebouwd tot een 2,3-liter motor die 240 pk produceert. Maar niet alleen de motor krijgt de Alfaholics behandeling. Alles wat los en vast zit wordt in het proces meegenomen.
Recent bieden de specialisten zelfs een volledig carbonfiber carrosserie aan, waardoor de restomod nog maar zo’n 800 kilo weegt. Deze variant heeft een vermogen tot gewichtsverhouding van 300pk/ton en werd daarom de GTA-R 300 genoemd.
Volvo P1800 Cyan
De originele Volvo P1800 is nooit bedoeld als ultra-sportieve raceauto. Cyan racing zag echter wel potentie in de klassieker. Met het nodige ambachtswerk hebben ze een al ogenschijnlijk ‘nette’ auto getransformeerd tot een Zweedse raket.
Cyan laat de P1800 ouderwets brullen door een moderne 2.0-liter viercilinder onder de motorkap te monteren. Geen elektrische aandrijflijn, maar een echte verbrandingsmotor die 414 pk levert.
Voor de puurste rijervaring heeft Cyan de keuze gemaakt om geen hulpmiddelen toe te voegen. Geen ABS, geen rembekrachtiging en ook geen traction -control. Het is enkel de chauffeur die deze ‘moderne’ Volvo moet temmen.