Vijf vragen aan designbaas Alpine Antony Villain
Volgens Alpines designbaas Antony Villain is het idee van de autobouwer niet om auto’s op karpetten te tonen op autoshows. Alpines zijn gemaakt om te rijden. In een interview met Goodwood Road & Racing doet de designer een boekje open over de aankomende sportwagen.
Wat maakt de nieuwe Alpine Frans?
“Het is een feest om te rijden. De auto heeft typisch Alpine-rijgedrag. Heel communicatief. Je krijgt dus veel feedback. Het is ook een elegante auto. We willen niet een al te agressieve of arrogante auto maken. Al deze zaken zijn onderdeel van het DNA van Alpine.”
Maar hij heeft geen motor achterin?
“Klopt, maar er zijn ook Alpines met een middenmotor geweest. Bovendien denk ik dat een middenmotor beter is.”
Welke aanpassingen moet je doen om deze auto in productie te laten gaan?
“Behoorlijk veel aanpassingen. De auto heeft nog geen koplampen, achterlichten, geen interieur en de motor die we gebruiken is nog niet de daadwerkelijke productieversie. We werken nog steeds aan de aerodynamica en het interieur. We hebben er een driveable showcar van gemaakt zodat we hem tot leven konden wekken.”
Welke aspecten van het design zijn typisch Alpine?
“De lage achterkant geven de auto een druppelvormige koets. Dat is typisch Alpine. En de achterruit natuurlijk, net als de kenmerkende verlichting voor. Mijn favoriete standpunt om de auto te bekijken is achteraan. Daar zie je de lage kont en dikke wielkasten het beste. We hebben de auto zo ontworpen dat ‘ie niet alleen in Frankrijk succesvol kan zijn. De auto is met de wereld als uitgangspunt vormgegeven. We moeten het merk openstellen aan de hele wereld.”
Is Alpine bekend genoeg buiten Frankrijk?
“Nee, op dit moment niet. In Engeland geniet het merk bekendheid en ook in Duitsland een beetje. Buiten de Europese grenzen is Alpine helemaal niet bekend.”
Bron: Goodwood Road & Racing
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce