Vijf vragen aan Tom Festa, productiebaas Mini Oxford
Sinds meer dan een jaar bouwt VDL NedCar in het Limburgse Born de Mini hatchback, maar de thuishaven van Mini is en blijft het Engelse Oxford. We leggen de verantwoordelijke voor de productie binnen Mini vijf vragen voor.
Wanneer kiest u ervoor om een Mini in Oxford of in Born te bouwen?
“Onze kracht is dat we in productie heel flexibel zijn en direct kunnen reageren op wat de klant bestelt. We bouwen in zowel Oxford als in Born momenteel de Mini hatchback. Het is misschien efficiënter om de auto maar in één fabriek te bouwen, maar dan beperk je je flexibiliteit. Vandaar dat we in beide fabrieken een mix van modellen maken. Op die manier kunnen we sneller reageren op de populariteit of impopulariteit van onze Mini’s, zonder dat één van de fabrieken stilvalt en de ander overkookt. Vandaar dat we ook niet de keuze hebben gemaakt om het UKL1-platform (hatchback en cabriolet) in de ene fabriek te maken en de UKL2-bodemsectie (aankomende Clubman) in de andere. Dat zou je weer beperken.”
Creëer je zo ook een competitie tussen de twee fabrieken?
“Beide willen ze de beste zijn. En aangezien Oxford de thuisbasis van Mini is, willen ze daar zeker de beste zijn. Maar vergelijk het met een voetbalelftal. We zijn allemaal een team. We kijken nauwlettend naar elkaar en helpen elkaar. Het doel is niet dat één van de twee fabrieken de beste is, maar dat de klant altijd het beste product krijgt. Een onderlinge strijd tussen de fabrieken kan het merk beschadigen.”
Kan Mini de nieuwe Clubman ook in Born bouwen?
“De Clubman komt in eerste instantie alleen uit Oxford en gebruikt het UKL2-platform. Hij is groter en beschikt over een langere wielbasis. Maar de flexibiliteit om de hatchback en Clubman op één lijn te bouwen is ook bij VDL NedCar aanwezig, waar groot en klein door elkaar gemaakt kunnen worden. We starten met de productie van de auto in Oxford, maar wie weet gaat ook VDL NedCar de Clubman maken. We zijn een marktgedreven fabrikant. Wij bouwen geen auto’s om die vervolgens naar onze dealers te sturen met de vraag ze te verkopen. De auto’s die van de band rollen zijn reeds verkocht. Technisch is het mogelijk de Clubman in Nederland te produceren.”
Is er een limiet voor de productie van de Clubman?
“Er is een productieverwachting en die is hoger dan die voor de vorige generatie. Veel hoger zelfs. Als je kijkt naar de eerste nieuwe Mini (2001, red.), dan bedroeg de productiecapaciteit toen 100.000 units per jaar. In werkelijkheid lag de vraag veel hoger. We bouwen nu in dezelfde fabriek meer dan 200.000 units.”
Rekent u op een nieuw productierecord?
“We zullen zien. De VDL NedCar-fabriek draait nog niet op volle capaciteit. Daar wordt momenteel gewerkt aan de productiestart van de Cabrio. VDL NedCar is in staat om een significant deel van alle Mini´s te produceren. We zullen zien hoe groot Mini zal worden. Nu bouwen we meer dan 300.000 auto’s per jaar in drie fabrieken, want naast Oxford en VDL NedCar maakt Magna International de Countryman en Paceman voor Mini.”
Huidige productieverdeling Mini:
Oxford: Mini hatchback, Mini hatchback John Cooper Works, Mini 5-deurs, Mini Clubman
VDL NedCar: Mini hatchback, Cabriolet (vanaf eind 2015)
Magna International: Countryman, Paceman
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?