Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 29 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Vliegende auto PAL-V Liberty heeft Nederlands kenteken

Acht jaar na het eerste prototype is het dan eindelijk zover: de eerste vliegende auto mag zich voortbewegen over de Europese wegen. En dus draagt de PAL-V nu trots Nederlandse kentekenplaten.

De auto (of vliegtuig?) van Nederlandse makelij heeft onlangs de Europese testen doorstaan en mag nu op de openbare weg rijden. Mike Stekelenburg, CTO van PAL-V zegt: “We werken al enkele jaren samen met de RDW om deze mijlpaal te behalen en de ontlading in het team was daarom ook enorm.”

Het voertuig

De vliegende auto weegt slecht 660 kg en heeft twee motoren. De motor voor op de weg is een benzinemotor die 100 pk levert. Nul naar honderd doet-ie in minder dan negen seconden en hij stopt pas met versnellen bij 160 km/u. Ondanks de ballast van de rotor en overige vliegtuigtechniek die moet worden meegetorst heeft de vliegende auto een brandstofverbruik van ongeveer 1 liter op 13 kilometer. Met een 100 litertank bedraagt de ‘range’ 1315 kilometer. Tenminste… in rijdende toestand.

PAL-V Liberty

De lucht in

In de lucht kan de Liberty, zoals het voertuig wordt genoemd, minder ver komen, en haalt hij maximaal 500 kilometer. Daarna resteert nog wel benzine voor zo’n 100 tot 150 kilometer waarmee je nog 30 minuten kunt rijden. Maar eigenlijk is de bolide beter in zijn element als hij vliegt. Want dan is hij met de tweede motor, die 200 pk sterk is, sneller. De maximale vliegsnelheid van de PAL-V  is namelijk 180 km/h. Helaas is de PAL-V nog niet helemaal goedgekeurd.  “De komende maanden zal de Liberty duurtesten gaan uitvoeren, dus je kan, vanaf nu, echt een vliegende auto op de snelweg tegenkomen”, aldus Stekelenburg.

Hoewel hij nu dus wel op de snelweg mag rijden, kan de PAL-V daar niet opstijgen. De machine heeft altijd een kleine start- en landingsbaan nodig. Even opstijgen vanuit de file zit er dus niet in.

2022

Verwacht wordt dat de PAL-V Liberty over twee jaar ook zijn ‘luchtkenteken’ heeft om op te stijgen. Tot die tijd mag hij alleen de weg op. Wanneer de vliegende auto daadwerkelijk van het luchtruim gebruik maakt, moet de bestuurder wel over een vliegbrevet beschikken. PAL-V heeft hiervoor zijn eigen academie opgezet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.