Vliegende tapijten, vijf keer andere vorm van comfort
Citroën stopt met zijn gekende hydropneumatische veersysteem, maar niet getreurd… Het Franse merk heeft bekendgemaakt dat het werkt aan iets revolutionairs wat de volgende generatie C5 weer tot een echt vliegend tapijt moet maken. Wie veercomfort wenste, wendde zich in het verleden immers altijd tot Citroën. Of tot een van de andere ‘smoothies’ in dit lijstje.
Citroën DS (1955 – 1975)
Deze mag natuurlijk niet ontbreken. Toen de DS in 1955 werd getoond op de autoshow van Parijs dacht het publiek dat de buitenaardsen uit War of the Worlds eindelijk waren geland, want het wonderlijke uiterlijk van de Citroën was een sensatie. De grootste revolutie was echter de hydropneumatische vering, die de DS niet alleen een verbazingwekkend dynamisch weggedrag gaf, maar ook buitengewoon comfortabel was.
Mercedes-Benz S-Klasse Coupé (2014 – nu)
Magic Body Control heeft de grote tweedeurs van Mercedes-Benz: actieve vering die het rollen en duiken van de carrosserie compleet elimineert, compenseert voor zijwind (!) en ook nog eens de bocht in leunt om de centrifugale kracht op de inzittenden te verminderen. De S-Klasse Coupé kan maximaal 2,5 graden op één oor gaan liggen.
Rolls-Royce Phantom (2003 – nu)
De aanduiding magisch tapijt zou bij de Phantom ook kunnen slaan op het hoogpolige tapijt waarmee Rolls-Royce zijn topmodel uitrust. Want wat moet het heerlijk zijn om met de voeten diep daarin begraven onderuit te liggen op zijn met leer beklede achterbank. Er komt geen motorgeluid de cabine binnen, geen windgeruis en geen afrollawaai. Het is vanuit de Phantom alsof de wereld wordt bewogen in plaats van de auto.
Lincoln Continental Mark VI (1980 – 1983)
Deze Continental Mark IV zal vooral heerlijk gevonden worden door mensen die ‘s nachts op een waterbed slapen, want anderen zullen voor een ritje van vijf minuten door de stad toch echt zeeziektetabletten moeten slikken. De Lincoln biedt comfort op de Amerikaanse manier, dus met vooral erg veel ongedempt gezwalk. Bochten? Liever niet, als je het niet erg vindt.
Citroen 2CV (1948 – 1990)
Vooruit, nog een Citroën dan! De Fransen hebben het gewoon voor elkaar, ook zonder hydropneumatische magie. Iedereen kent het verhaal, de 2CV moest een boer met zijn eieren over een omgeploegde akker kunnen vervoeren zonder dat er een boer of ei brak. En dat kan ‘ie vast, want zijn vering is bijna komisch zacht en zijn wielophanging staat enorme veerwegen toe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8