Volgende Alpine A110 wordt volledig elektrisch
Renault presenteert vandaag haar nieuwe toekomstplan, waarin het de kaarten die het nu heeft liggen flink heeft geschud. De drie merken krijgen een nieuwe rol, waarbij Alpine volledig elektrisch wordt.
Renault heeft de kaarten voor de toekomst flink geschud. De drie merken die onder de groep vallen, krijgen elk een andere rol. Dacia is en blijft het absolute budgetmerk, Renault wordt een ‘modern mainstream’ merk en Alpine krijgt de rol van ‘early adaptor’. Concreet komt dat erop neer dat alle sportieve en exclusieve modellen onder het Alpine-merk zullen vallen. Dat klinkt als niets nieuws, maar dat is het wel.
Historisch verantwoord
Het legendarische Alpine keerde nog maar kortgeleden terug op de markt, onder de vlag van Renault. Dat deed het met een historisch verantwoord model: de A110 was een herinterpretatie van de lichtgewicht sportauto die Alpine in de vorige eeuw successen bracht. De A110 bleek een schot in de roos. Althans, voor de echte autofanaten, want zij (en wij) waren direct lyrisch over de lichtgewicht sportcoupé.
Met de nieuwe rol van het merk gaat dat helemaal veranderen. Alpine zal niet meer het merk van sportcoupés met een verbrandingsmotor zijn. Nee, alle sportieve modellen van Renault zullen onder de naam van Alpine het levenslicht zien. Bovendien zullen alle Alpines een elektrische aandrijflijn hebben.
Clio R.S.
Dat betekent dat bijvoorbeeld de volgende Clio en Mégane R.S. onder de nieuwe Alpine-vlag zullen vallen. Of het directe opvolgers van die auto’s zijn en daarom dezelfde naam dragen is niet duidelijk, maar Alpine laat al wel weten dat het modellen in het B- en C-segment gaat ontwikkelen. De geliefde hete hatchbacks zullen dus bovendien van een elektrische aandrijflijn worden voorzien.
Naast die hatchbacks spreekt Alpine ook over een elektrische SUV. Dat komt minder als een verrassing, want het is al een tijdje geen geheim dat de Fransen nadenken over een performance-SUV met Alpine-DNA. Dat-ie elektrisch wordt is dus wél nieuw.
Lotus
Ook de A110, de sportcoupé die zo geliefd is door z’n lage gewicht, perfecte onderstel en heerlijke 1,8-liter turbomotor achter de voorstoelen, heeft een elektrische toekomst. Dat klinkt problematisch, omdat we weten dat een elektrische aandrijflijn met een accu een auto heel zwaar maakt.
Gelukkig gaat Alpine ‘m niet alleen ontwikkelen, maar doet het dat in samenwerking met Lotus. Dat klinkt als een goede combinatie, omdat ook Lotus een legendarische naam in de wereld van sportauto’s werd met vederlichte modellen. De Britten zijn tegelijkertijd al bezig met de volledig elektrische Evija.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten