Volgende BMW M2 rolt naar startgrid
De agenda van BMW M GmbH puilt dit jaar uit. Na onder andere de M4 CSL maakt de fabrikant zich op voor de lancering van de M3 Touring, zoals bekend. Ook de XM verschijnt dit jaar. De 50-jarige Motorsport-divisie van BMW heeft echter nog een belangrijke speler voor zijn wedstrijdteam klaar staan, de M2.
BMW M belooft de M2 in oktober van dit jaar te presenteren. Het markeert het begin van een nieuwe generatie M2, maar luidt tevens het einde van een tijdperk in. Met de kersverse, tweede generatie M2 sluit BMW M het hoofdstuk van puur op verbrandingsmotoren draaiende M-modellen af. Alles wat er na de M2 komt, beschikt over een hybride-aandrijflijn. Die elektrificatie start overigens al eerder, want met de XM introduceert de fabrikant zijn eerste elektro-M. De SUV met geëlektrificeerde motor staat voor dit najaar op de agenda.
S58-motor uit M4
Voor de M2 grijpt BMW M net als BMW voor zijn 2 Coupé doet terug op het achterwielaangedreven platform, dat is afgeleid van de 3 Serie. Anders dus dan de bodemsectie van zowel de 2 Active Tourer, de 2 Gran Coupé en de M135i wat in de basis voorwielaandrijvers zijn. Voor de M2 vergroot de Motorsport-tak de spoorbreedtes van het model. Ten opzichte van de vorige M2 staan de assen verder uit elkaar, en ten opzichte van het huidige topmodel van de 2 Serie Coupé is de koets met zo’n vijf centimeter uitgeklopt. Het wordt een achterwielaandrijver, geen xDrive-model met vierwielaandrijving. De trekkracht komt van de drieliter zescilinder uit onder andere de M4. Deze dubbelgeblazen S58-motor, waarvan het vermogen boven de 450 pk komt te liggen, wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat.
Van de grotere M4 neemt de BMW ook het remsysteem over. De grote en potente ‘stoppers’ schuilen achter 19- en 20-inch wielen op respectievelijk de voor- en achteras. De banden komen van Michelin en luisteren naar de naam Pilot Sport 4S. Het onderstel bestaat uit adaptieve dempers.
Made in Mexico
BMW moet alle componenten van de M4 vanuit Duitsland naar Mexico verschepen, want de bouw van de kleine dikzak heeft aan de andere kant van de wereld plaats. Dat geldt ook voor componenten als een carbon fibre dak en dito kuipstoelen. Mexico vormt de enige geboortegrond voor de compacte sportcoupé. Zoals het er nu naar uitziet, start BMW de bouw van de M2 louter met een naamloze uitvoering. Het aanbieden van een potentere versie zou voorlopig kunnen kannibaliseren met de M4, die met 480 pk aan de start verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace