BMW maakt zich op voor derde ronde X3
Het einde van de huidige generatie BMW X3 nadert. Volgend jaar mag de midsize SUV met pensioen. Op dit moment wordt druk gewerkt aan de finetuning van de volgende, alweer vierde generatie X3.
Er is veel beweging in de klasse waarin BMW met de X3 actief is. Mercedes-Benz bracht vorig jaar de GLC als opvolger voor de GLK op de markt en voegt daar de GLC Coupé aan toe. Audi laat nog dit jaar de opvolger van de Audi Q5 zien, terwijl Jaguar zich voor het eerst in de strijd mengt met de fonkelnieuwe F-Pace. Een nieuwe Volvo XC60 laat tot 2018 op zich wachten.
Gecamoufleerde koets
Het strijdwapen van BMW wordt fractioneel groter dan het bestaande model. Daar zijn nog geen officiële uitspraken over gedaan, maar als je naar de gecamoufleerde koets van de SUV kijkt, zie je dat de afstand van bumper tot bumper lijkt te zijn toegenomen ten opzichte van zijn voorganger, terwijl ook de afstand tussen de wielen groter oogt. De assen staan nu 2,81 meter uit elkaar. Binnen de herziene maatvoering van de X3 blijft het plaatsaanbod beperkt tot vijf. Het volume van de bagageruimte zou volgens de laatste berichten toenemen, mede door de grotere wagenlengte.
“Wanneer BMW groen licht voor de X3M geeft, als het al niet is gegeven, is niet bekend”
Onderhuids
De vorm van de carrosserie doet sterk denken aan die van het bestaande model, waarmee niet zo’n grote designstap wordt gezet als van de eerste naar de tweede editie. Hij volgt de ontwerp richting zoals ingezet met de nieuwe 7 Serie vorig jaar. Het onderscheid tussen tweede X3 en derde X3 zal meer ‘onderhuids’ liggen met nieuwe stappen op het gebied van veiligheid en connectiviteit.
LEES OOK: NIEUWE BMW M5 DRAAIT WARM OP NÜRBURGRING
Hybride en M
Naast de bekende vier- en zescilinders komt er een plug-in hybrideversie met een gecombineerde benzinemotor en elektro-unit. De aandrijflijn is bekend uit de 3 Serie. Ook voor het eerst wordt de X3 leverbaar in een M-uitvoering. Deze M40i kennen we min of meer al als de X4. Of er ook een hardcore M-uitmonstering onder de naam X3M wordt ontwikkeld, is volgens insiders nog niet bepaald. In beide gevallen is er sprake van een zescilinder turbomotor met een slagvolume van 3,0 liter. Wanneer BMW groen licht voor de X3M geeft, als het al niet is gegeven, is niet bekend. Mogelijk zorgt Mercedes met de GLC 63 AMG voor een definitieve ‘go’.
Spartanburg
Net als het huidige model zal BMW de productie van de X3 in het Amerikaanse Spartanburg onderbrengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?