“Volgende Bugatti wordt zeker geen Rimac met andere badge”
Sinds vorig jaar maakt Bugatti niet langer deel uit van de Volkswagen Group. Nadat het merk in 1998 door Volkswagen werd ingelijfd, is het in 2021 overgenomen door het Kroatische Rimac. In gesprek met Automotive News Europe geeft de nieuwe eigenaar, de jonge Mate Rimac aan, dat hij de toekomst van Bugatti garandeert.
Het Volkswagen-concern wilde niet langer in Bugatti investeren, ondanks dat CEO Stephan Winkelmann -inmiddels naar Lamborghini overgeplaatst- het merk met commercieel interessante projecten winstgevend kreeg. Winkelmann stak er veel energie in om Bugatti te behouden, maar het Volkswagen-management besloot toch anders. Mate Rimac bevestigt tegenover Automotive News Europe dat Bugatti in de afgelopen jaren zelfs zeer succesvol was. “Het bedrijf is zelfs winstgevend. Stephan Winkelmann heeft echt goed werk geleverd en heeft me een goed bedrijf nagelaten om op voort te bouwen. Winstgevendheid was dus niet echt het probleem voor Volkswagen. Het probleem was: wat komt er daarna? Want als je naar Bugatti kijkt, is het allemaal gebaseerd op de W16-motor, die bijna twee decennia oud is. Het is een geweldige krachtbron die de hypercar-business heeft gecreëerd.”
Toekomstvisie
Mate Rimac bevestigt wat Autovisie al verschillende malen exclusief schreef. Hoe ziet de toekomst van Bugatti er uit? De top van de onderneming keek in de loop der jaren al naar andere carrosserievormen als een sportsedan en een miljoen euro kostend instapmodel, met de overgang van verbrandingsmotoren naar geëlektrificeerde aandrijflijnen wist Bugatti niet welke koers te varen. Het bedrijf keek naar zowel hybride als volledig elektrisch, verpakt in andere types dan louter hypercars. Tal van onderzoeken liet het uitvoeren en klanten werden meerdere malen bij het bedenken van de toekomstvisie betrokken.
In gesprek met Stephan Winkelmann: Van Lamborghini naar Bugatti en terug
Uitverkocht
Nu de Chiron officieel is uitverkocht en de laatste auto’s in 2024 de fabriekspoort in Molsheim verlaten, zou Mate Rimac heel eenvoudig zijn eigen Rimac Nevera kunnen pakken en er een Bugatti-sausje overheen kunnen gieten. “Daar ben ik op tegen”, geeft Mate aan. “Bugatti zal worden ontwikkeld op een manier die financieel haalbaar is. We hebben alles in de Nevera helemaal opnieuw ontwikkeld. Je zult in die auto niet één stuk vinden dat je op een andere auto kunt vinden. En dat hebben we gedaan met een klein budget in vergelijking met wat bijvoorbeeld Volkswagen in de Chiron heeft geïnvesteerd. We zullen hetzelfde doen voor toekomstige Bugatti’s, door echt uitzonderlijke producten te maken die niet vergelijkbaar zijn met iets anders op de markt, maar zonder er miljarden aan uit te geven. Dat is echt de sleutel.”
Geëlektrificeerde Bugatti onderweg
Mate maakt van Bugatti nog geen merk met louter elektrische modellen, zoals het vorige management overwoog. En of hij vasthoudt aan de sportwagen, is ook de vraag. Bugatti in handen van Volkswagen werkte aan een crossover, waarbij gekeken werd naar een twee- en vijfdeursmodel met 2+2- en vierzitsconfiguratie, zo heeft Autovisie uitgezocht.
Tegen Automotive News Europe zegt Mate: “Ik ben een man van elektrische auto’s, maar een Bugatti moet nog een tijdje een verbrandingsmotor hebben. Het zal zwaar geëlektrificeerd zijn, maar we zullen een zeer aantrekkelijke verbrandingsmotor hebben. Als mensen de volgende generatie Bugatti zien, denk ik dat ze verbaasd zullen zijn dat ik op zoiets aandrong, omdat mensen me associëren met elektrische auto’s. Maar ik ben altijd een prestatiemens en een autofreak geweest. Gezien het merk, de klanten en de beschikbare technologie, denk ik dat we de best mogelijke oplossing aan het ontwikkelen zijn voor Bugatti, dat tegenwoordig geen elektrische auto is. Het zal een dag zijn, maar niet vandaag.”
Exclusief: De afgeschoten toekomstplannen Bugatti
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto