Volgende coupé-crossover is hier: de Volkswagen Taigo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00511.jpg)
Het houdt niet op, niet vanzelf. De autowereld wordt momenteel overspoeld door crossovers en SUV’s met een aflopende daklijn. Dit jaar komt er in het B-segment een nieuw model bij: de Volkswagen Taigo.
De kans dat je die auto al eens hebt gezien is groot, want dit is het broertje van de Zuid-Amerikaanse Nivus. Da’s een compacte crossover van T-Cross-formaat, die al even in Brazilië wordt gebouwd. Dit jaar komt het model ook naar ons contintent, zij het onder een andere naam. De Taigo moet later dit jaar in de Nederlandse showrooms staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00539.jpg)
Elke SUV een ‘T’
Die andere naam was noodzakelijk, omdat Volkswagen elke SUV in Europa een naam die begint met een ‘T’ geeft. Bovendien wil de fabrikant natuurlijk duidelijk maken dat dit een andere auto dan die Nivus is, al gaf het in een digitale presentatie eerlijk toe dat er eigenlijk vrij weinig verschillen tussen de twee auto’s zitten. In de basis is het namelijk exact dezelfde auto als de Nivus. Enkel op het gebied van uitrusting en aankleding verschillen de twee van elkaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00509.jpg)
Als je dan bedenkt dat deze Taigo op dezelfde MQB A0-basis als de Polo en T-Cross wordt gebouwd, is het eigenlijk een invuloefening voor de autokenner. Laten we eerst even beginnen de maatvoering. De Taigo valt dus in het B-segment en moet het sportievere en dynamischere broertje van de T-Cross zijn. Dat komt vooral (lees: alleen) tot uiting in de carrosserie. De aflopende daklijn geeft de Taigo een wat sportiever karakter. Wel verschillen de twee iets in lengte en hoogte. De bodemspeling tussen de Taigo en T-Cross is identiek, maar de nieuwe coupé-variant is met een lengte van 4,26 meter en een hoogte van 1,49 meter wel iets langer en lager (+ 16 en – 9 centimeter). De aflopende daklijn heeft niet een enorme invloed op de bagageruimte, want die is met een capaciteit van 438 liter slechts 17 liter kleiner dan die van de T-Cross.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00531.jpg)
Standaarduitrusting
Qua standaarduitrusting zit de Taigo redelijk rijk in z’n spullen. Led-verlichting rondom, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, elektrische ramen voor en achter en een volledig digitaal instrumentarium: het zit op elke Taigo. In het midden van het dashboard prijkt een 6,5-inch infotainmentscherm, dat in de duurste uitvoering 9,2-inch meet. Het zijn geen verrassingen, daar deze opties ook allemaal standaard op de vernieuwde Polo zitten. Ook een centrale airbag die voorkomt dat de hoofden van de voorste inzittenden tegen elkaar komen, en een gordelspanner zitten standaard op elke Taigo.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00517.jpg)
Hoger op de ladder staan de voor Europa exclusieve Life, Style en R-Line, waarbij laatstgenoemde ook met een XDS elektronisch sperdiferrentieel verschijnt, terwijl dat sper een optie is op de Style. Wie z’n compacte crossover-coupé nóg stoerder wil laten lijken, kan de spiegelkappen, grille en uitlaateindstuken in zwart laten uitvoeren door het Black Style-pakket aan te vinken op het orderformulier.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00513.jpg)
Motoren voor Taigo
Ook op motorisch vlak zien we geen verrassingen, want Volkswagen lepelt bekende klanten in de Taigo. Men kan kiezen voor de bekende 1,0-liter TSI driecilinder met 95 of 110 pk, of een 1,5-liter vierpitter met 150 pk. De zwakste motor verschijnt enkel met handgeschakelde zesbak, terwijl de sterkere driecilinder met een handgeschakelde zesbak of zeventraps DSG komt. Die keuze geldt ook voor de 150 pk sterke viercilinder.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00534.jpg)
Prijzen maakt Volkswagen later dit jaar bekend, als de Taigo z’n weg naar de showroom inzet. Wel kost de nieuwkomer in de basis minder dan 20.000 euro in Duitsland, zo wist de fabrikant deze week al te vertellen. De productie vindt plaats in VW’s fabriek in Pamplona.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?