Volgende elektrobeest met 1900 pk is hier: de Elation Freedom
Terwijl de autowereld in zwaar weer verkeert, vallen er her en der nieuwe hypercars bij bosjes uit de boom. De Elation Freedom is het volgende elektrobeest met bizarre prestaties.
Er staat ons een hoop te wachten in het segment van elektrische hypercars. Op korte termijn verschijnen namelijk de productieversies van de Lotus Evija, Pininfarina Battista, Rimac C_Two en Aspark Owl ten tonele. Allemaal met een vermogen van zo’n 1000 pk en het vermogen om binnen twee seconden naar 100 km/h te sprinten. Vandaag presenteert het gloednieuwe Elation Hypercars hun kijk op een elektrische supersporter. Dit is de Elation Freedom.
Prestaties Elation Freedom
Als er géén verbrandingsmotor en versnellingsbak is om de bestuurder te vermaken, moet ‘t op een andere manier. Bovenstaande reeds aangekondigde modellen richten zich daarom allemaal op de idiote cijfers die mogelijk zijn middels zeer krachtige elektromotoren. Dat geldt ook voor de Elation Freedom, dat dus ook met acceleratiecijfers en -tijden pronkt.
De Freedom sprint volgens z’n makers in 1,8 seconden naar 100 km/h en stopt pas met accelereren bij 418 km/h. Da’s allemaal mogelijk met dank aan drie permanenten magneet-synchroon motoren, die samen goed zijn voor een vermogen van 1444 óf 1930 pk. Elation Hypercars geeft de klant de keuze. De fabrikant geeft niet aan of die sprinttijd van 1,8 seconden is voorbehouden aan de sterkste configuratie, maar daar lijkt het wel op. Toekomstige eigenaren kunnen ook de capaciteit van het accupakket in de Freedom kiezen. De T-vormige batterij meet 100 of 120 kWh, goed voor een elektrisch bereik dat tussen de 482 en 644 kilometer ligt.
Schappelijk gewicht
Het splinternieuwe elektromonster heeft een lengte van 4,50 meter, is precies 2 meter breed en 1,1 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,7 meter. In de ‘normale’ rijstand ligt de auto 10 centimeter boven het asfalt, maar die afstand wordt door de hydraulische vering gehalveerd wanneer de race-modus is geactiveerd. De Elation Freedom weegt een schappelijke 1650 kilo, met een gewichtsverdeling van 55% op de achter- en 45% op de voorzijde. Elation Hypercars vouwt Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (285/35 voor, 345/30 achter) om de 20-inch wielen van de Freedom.
De Elation Freedom wordt met de hand vervaardigd in de Verenigde Staten. Opvallende uitspraak van de fabrikant: deze Freedom is ‘de eerste pure, luxe elektrische hypercar’ die het levenslicht ziet. Het model is van binnen bijvoorbeeld aangekleed met leer en koolstofvezel, voor een zo luxe mogelijke beleving. Veel beelden deelt de fabrikant nog niet, maar het instrumentarium lijkt volledig digitaal te zijn. Een infotainmentscherm lijkt te ontbreken in de middenconsole, die qua vormgeving wel veel weg heeft van exemplaren uit andere bekende hypercars.
Generiek
Het ontwerp van de Freedom is verder vrij generiek en niet heel bijzonder of fraai. Vorm volgt functie, laten we maar zeggen. Bovendien is goed te zien dat de makers inspiratie hebben opgedaan uit de eerder genoemde modellen. Zo heeft de neus wel wat weg van zowel de Rimac als de Pininfarina, terwijl de achterzijde van de Freedom wel veel van die van de Evija weg heeft.
Hoeveel exemplaren Elation Hypercars van de Freedom gaat bouwen, is nog onbekend. Bovendien moet het nog een eerste werkend prototype gaan bouwen, want de afbeeldingen hierboven zijn gewoon met de computer gemaakt. De jonge fabrikant is van plan om het model in 2022 te gaan verkopen, met een prijskaartje van zo’n twee miljoen dollar.
Snelste elektrische hypercar
Omdat je door al die elektromodellen alles waarschijnlijk niet meer op een rijtje hebt, vergelijken we de specificaties van de auto’s even met elkaar:
Lotus Evija: <3 seconden naar 100 km/h, top van zo’n 320 km/h, bereik van minstens 400 km
Rimac C_Two: 1,85 seconden naar 100 km/h, top van 412 km/h, bereik van minstens 550 km
Pininfarina Battista: <2 seconden naar 100 km/h, top van 350 km/h, bereik van minstens 450 km
Aspark Owl: 1,9 seconden naar 100 km/h, top van 400 km/h, bereik van minstens 450 km
Elation Freedom: 1,8 seconden naar 100 km/h, top van 418 km/h, bereik van minstens 482 km
Audi V10
Heb je overigens geen zin in een elektro-aangedreven Freedom? Dan biedt Elation Hypercars ook de Freedom Iconic Collection aan. De drie elektromotoren maken dan plaats voor de bekende 5,2-liter V10 van Audi, die er na z’n oversteek naar het Amerikaanse land blijkbaar wat vermogen heeft bij gekregen. De Freedom Iconic Collection heeft namelijk 750 pk, en da’s flink meer dan Audi zelf uit het motorblok weet te persen. Hoe de Amerikanen dat doen, vermelden ze niet. Dankzij de S-tronic automatische versnellingsbak van Audi, die alle paarden naar alle vier de wielen stuurt, sprint de benzinegestookte versie binnen 2,5 seconden naar de 100 km/h, tot een topsnelheid van 386 km/h.