Volgende Volvo V60 strekt de benen
Met een lengte van 4,76 meter is de nieuwe generatie Volvo V60 liefst 13 cm langer dan zijn voorganger. De extra lengte komt ten goede aan voornamelijk de achterpassagiers en de bagageruimte, die beide groeiden.
Groeispurt
De wielbasis is namelijk 10 cm langer dan voorheen. Hij meet nu 2,87 meter, waarmee de wielbasis slechts zeven centimeter verschilt met die van de S90. Volvo belooft dan ook meer bewegingsvrijheid voor de voeten en benen. De kofferruimte neemt met bijna 100 liter (99 om precies te zijn) toe, tot 529 liter toe. De kofferbak behoort daarmee tot een van de grootste in zijn klasse.
Onthulling
Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen was bij de onthulling van de Volvo V60. In de onderstaande video praat hij je bij over Volvo’s nieuwste stationwagon.
Geen kopie
Voor de V60 heeft Volvo de designschetsen van de V90 zeker niet op het kopieerapparaat gelegd om vervolgens op de verkleinknop te drukken. De V60 is getekend onder supervisie van voormalig ontwerpchef en huidig CEO van Polestar Thomas Ingenlath. Hij sprak zich al eerder uit tegen de eenheidsworsten. Vandaar ook het grote verschil tussen een XC90, XC60 en de kersverse XC40. In het ontwerp is uiteraard wel ruimte gelaten voor de Thor’s Hammer-lichtunits, de horizontale lichtstrip in de koplamp.
Scalable Product Architecture
De technische basis wordt gelegd door de 90-familie en de XC60, ook bekend als de Scalable Product Architecture. Voorin hangen bekende viercilinder benzine- en dieselmotoren, alsmede een Twin Engine-hybrideversie. Bij de verkoopstart is er keuze uit een T5 met 250 pk, een T6 met 310 pk en een T8 met 390 pk, alsmede de diesels D3 (150 pk) en D4 (190 pk). Over uitbreiding van het motorenprogramma spreekt Volvo nu al. Zo komt er volgend jaar een T6 Twin Engine met een 340 pk sterke hybride-aandrijflijn.
Veiligheid
Geheel volgens verwachting wordt de V60 weer enorm veilig. Hij doet op het gebied van veiligheid voor de inzittenden dan ook niet onder voor de eerder gepresenteerde S90, V90, XC90 en XC60. De stationwagon beschikt wel als eerste Volvo over een automatisch remsysteem, dat in werking treedt wanneer een botsing met tegemoetkomend verkeer dreigt.
Zomer
Deze zomer komt de nieuwe Volvo V60 op de markt. Hij kost minimaal €43.995 als T5-benzine (2.0, 250 pk) én als D3-diesel (2.0, 150 pk). Het topmodel T8 met 390 pk sterke hybride-aandrijflijn kost € 58.995. Na de V60 volgt de S60. Volvo onthult de sedan later dit jaar tijdens de opening van zijn Amerikaanse fabriek. De S60 zal in de Verenigde Staten worden geproduceerd, net als de volgende generatie XC90 op termijn.
Alle motoren en prijzen bij de lancering:
BENZINE
T5 Geartronic Momentum – €43.995,-
T5 Geartronic Inscription – €47.995,-
T6 Geartronic AWD Inscription – €58.495,-
DIESEL
D3 – €43.995,-
D3 Momentum – €46.495,-
D3 Inscription – €50.995,-
D4 – €44.995,-
D4 Momentum – €47.495,-
D4 Inscription – €51.995,-
T8 AWD Twin Engine Inscription €58.995,-
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?