Volkswagen gaat Tesla opnieuw digitaal achterna
Volkswagen wil leider worden op het gebied van infotainment en digitalisering. Daar worden nu de eerste stappen in gezet, want de ‘over-the-air’ updates van de fabrikant zijn slechts een kwestie van tijd. Deze maand zullen eigenaren van een ID.3 een notificatie op het infotainmentscherm zien verschijnen.
Dat is dan wel als je lid bent van de zogenaamde ‘First Movers Club’. Zij hebben de ID. 3 al in een vroeg stadium gekocht en mogen nu dus al een voorsprongetje nemen met software-update, dat de naam ‘ID.Software2.3’ draagt. Deze week zullen zo’n 2000 klanten alvast kunnen zien wat er nieuw is met de update. ID.4- en ID.4 GTX-eigenaren (en latere ID.3-kopers) moeten iets meer geduld hebben en zullen nog een seintje krijgen wanneer de eerste software-update gedownload kan worden.
De software-updates zullen via de ingebouwde simkaart naar de auto gezonden worden. Via mobiele data-overdracht zal de update geüpload worden naar de centrale high-performance ICAS computers aan boord van de ID.-auto’s. Vervolgens gaat het dus bijna exact zoals bij een update op je smartphone. Met een klik op de knop wordt de update gedownload en vervolgens geïnstalleerd. Daar heb je dus wel een internetverbinding voor nodig.
Elke twaalf weken
In de eerste update kunnen de eigenaren van een van de ID.-auto’s vooral wat functionele verbeteringen verwachten. Het gaat om de volgende aanpassingen: vernieuwde ID. Light-functies in het interieur, geoptimaliseerde omgevingsherkenning en daarmee verbeteringen aan de dynamische groot-lichtassistent, een vernieuwde interface voor het infotainmentsysteem en verbeterde prestaties en stabiliteit van de digitale systemen in de auto.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat Volkswagen je dan elke twaalf weken een update laat downloaden. Dit systeem van over-the-air moet later ook voor een andere functie ingezet kunnen worden. Zo kunnen klanten die bij aanschaf van een elektrische ID. gekozen hebben om enkele opties links te laten liggen, deze alsnog via dat systeem toegevoegd kunnen krijgen aan hun auto. Dan kan je dus bij spijt achteraf alsnog wat functionaliteiten toevoegen aan de auto – tegen betaling, uiteraard.
Het is voor het eerst dat Volkswagen een update via over-the-air zal uitrollen naar haar klanten. Eerder dit jaar begon Volkswagen al met het testen van dit systeem bij haar eigen bedrijfswagens. Uiteindelijk zullen dus alle ruim 200.000 verkochte ID.-auto’s veranderingen aan hun auto zien via een update.
Eerder nog problemen met software Volkswagen ID.3
Allemaal goed nieuws, al is het natuurlijk ook een flinke goedkamer voor de enorme softwareproblemen die het bedrijf en met name de ID.3 lang hebben geteisterd. Maar liefst twintigduizend auto’s hadden last van problemen oen ze van de band rolden uit de fabriek in Zwickau. De elektrische auto was namelijk gebouwd met incomplete software. De helft van die auto’s moest toen handmatig door werknemers via een laptop aangepakt worden. Zij moesten dus een software-update installeren voor die 10.000 auto’s, de andere 10.000 konden toen al via dat over-the-air geüpdatet worden.
Maar ook toen de eerste ID.3’s aan de klant werden geleverd, waren ze nog niet klaar. Zo werkte bijvoorbeeld de smartphone-connectiviteit niet, terwijl ook het head-up display nog niet werkend was. Die vroege ID.-adepten krijgen dus nu een morele vergoeding, gezien zij de eerste zijn die de updates mogen ontvangen.
Volkswagen is niet de eerste autofabrikant die haar auto’s middels over-the-air van updates voorziet. Die eer gaat naar Tesla, dat al jarenlang bezig is met updates versturen naar auto’s over-the-air. Zij maakten onlangs overigens bekend bijna 300.000 auto’s in China van een update te moeten voorzien omdat deze om onverklaarbare redenen plotseling zouden kunnen versnellen. Zo hoeven die auto’s dus niet middels een grote terugroepactie naar de garage gebracht worden, maar worden de problemen via de ‘lucht’ opgelost.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief