Volkswagen en Ford starten samenwerking, focus op pick-ups en bestelauto’s
Volkswagen en Ford zijn in het huwelijksbootje gestapt. De twee partijen gaan de krachten bundelen in een speciale alliantie voor het gezamenlijk ontwikkelen van middelgrote pick-up trucks en bestelauto’s voor de wereldwijde markt. Ook zien de twee concerns mogelijkheden om kennis te delen op het gebied van EV’s.
Schaalvoordelen
Ford en Volkswagens leveren vanaf 2022 middelgrote pick-up trucks voor wereldwijde klanten. Daarnaast zijn de twee partijen van plan om in Europa met bestelauto’s te volgen. Waarom Volkswagen en Ford op dit front met elkaar in zee gaan? Zo profiteren beide partijen van schaalvoordelen. Oftewel: tegen lagere kosten kunnen ze modellen ontwikkelen. Bovendien scheelt het gigantisch veel tijd als twee partijen samenwerken. Vanaf 2023 moet de efficiëntie per bedrijf sterk zijn verbeterd. Volkswagen en Ford verkennen nog een mogelijke samenwerking op het gebied van EV’s, autonome voertuigen en mobiliteitsdiensten.
2022
In de alliantie is voorlopig afgesproken dat Ford een nieuwe middelgrote pick-up zal ontwikkelen en bouwen voor zichzelf én voor Volkswagen. Deze komt op z’n vroegst in 2022 op de markt. Ford richt zich daarnaast op het ontwikkelen van een grotere bestelauto voor de Europese markt die ook als Volkswagen komt. Volkswagen richt zich op het ontwikkelen van een compacte bestelauto, ook voor Ford.
Sterke spelers
Zowel Ford als Volkswagen is een sterke speler in het pick-upsegment en de bedrijfswagenmarkt. Zo levert Ford diverse Transit-modellen en de populaire pick-up Ranger. Volkswagen produceert daarentegen de Transporter, Caddy en de pick-up Amarok, alleen wordt de Amarok niet op de Noord-Amerikaanse markt verkocht. Samen hebben Ford en Volkswagen in 2018 ongeveer 1,2 miljoen lichte bedrijfsvoertuigen verkocht wereldwijd.
Toenemende vraag
De vraag naar middelgrote pick-ups en bestelauto’s neemt naar verwachting sterk toe in de komende vijf jaar. Volkswagen en Ford hopen met een alliantie hierop in te spelen. Belangrijk voor beide concerns is dat de typische karakterkenmerken van Ford en Volkswagen behouden blijven. Modellen krijgen dus een compleet eigen design.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?