Volkswagen experimenteert met mobiele laadstations
Volkswagen wil vanaf 2020 het elektrisch rijden ook voor het brede publiek aantrekkelijk maken, met onder andere de ID. Neo, die je voor minder dan 30.000 euro meeneemt. Dan rijst natuurlijk de vraag: Als iedereen straks elektrisch rijdt, hoe vind je dan nog een vrij oplaadstation?
Volkswagen wil dit probleem voor zijn en rolt daarom in het eerste half jaar van 2019 in Wolfsburg een pilot uit waarbij een uniek soort laadpunten wordt geplaatst. Allereerst zijn deze mobiel en werken ze als een soort powerbank die je normaal gesproken op je smartphone aansluit. Ook kunnen ze eenvoudig op iedere gewenste plek worden geplaatst. Ten tweede bieden ze de optie auto’s CO2-neutraal op te laden specifiek door middel van wind- en zonne-energie.
Vijftien auto’s op een accu
Het nieuwe laadpunt kan vier auto’s tegelijk binnen 17 minuten naar 80 procent op laden. De interne accu heeft een capaciteit van 360kWh, waarmee je maximaal vijftien E-voertuigen kunt opladen. Ook E-bikes kunnen worden opgeladen via het laadstation. Zodra de batterij onder de 20 procent komt wordt deze vervangen. De oplaadpunten kunnen ook op een voeding worden aangesloten, waardoor deze constant in gebruik kunnen worden genomen.
Oplaadstations flexibel en dus voordelig
De voordelen van deze nieuwe oplaadstations zijn volgens het Duitse autoconcern enorm. De flexibiliteit biedt steden de mogelijkheid om verschillende oplaadlocaties uit te proberen, voordat ze grote investeringen moeten doen voor permanente opties. Vanaf 2020 worden de laadstations ook buiten Wolfsburg geplaatst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto