Ringmeester: Volkswagen Golf GTI Clubsport
Zelfs nadat Volkswagen de achtste editie van de Golf GTI had voorgesteld, bleef er een gecamoufleerde Golf GTI op de Duitse Nordschleife zijn testrondjes afleggen. Waarom wordt nu met de lancering van de extra uitvoering Golf GTI Clubsport duidelijk. Hij heeft een speciale modus voor het rijden op de oude Nordschleife.
Volkswagen komt naast een nieuwe GTI direct met een ongelimiteerde Clubsport-uitvoering. Die versie heeft meer vermogen, een afwijkende aankleding en een speciaal rijprogramma. Om met dat laatste te beginnen, via het infotainmentsysteem kun je de set-up en rijkarakter van de GTI Clubsport aanpassen. Daartoe heeft de GTI Clubsport net als de reguliere GTI de modus Sport. Maar exclusief op de Clubsport-aankleding zit daarin een extra modus opgeborgen, Special genoemd. Wie daarop drukt krijgt een iets zachtere afstelling van het elektronisch geregelde onderstel in vergelijking met de Sport-modus van de GTI en GTI Clubsport. De afstelling van de rijmodus is specifiek voor een snelle ronde op het Duitse Nordschleife bedacht. Die baan is tamelijk golvend, waardoor een zachtere afstelling voor een betere wegligging en -contact zorgt. Volkswagen claimt sowieso dat de Clubsport in vergelijking met de reguliere GTI dertien tellen rapper is over een heel rondje!
Nordschleife-knop
Dat zit niet alleen in de speciale Nordschleife-knop, de GTI Clubsport komt weliswaar met dezelfde EA888 evo4-motor voor de dag, de direct ingespoten viercilinder haalt door onder andere een aangepast motormanagementsysteem uit zijn twee liter slagvolume 300 pk. Het blok is daarmee liefst 55 pk sterker dan de standaard-GTI en nadert het niveau van de fonkelnieuwe (vierwielaangedreven) Golf R. Het koppel ligt 30 Nm hoger en tikt de 400 Nm aan.
De voorwielaangedreven GTI Clubsport zit met de 2.0 TSI-motor in minder dan zes tellen van stilstand op 100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Op technisch vlak geeft Volkswagen de Golf GTI Clubsport ook het elektronisch geregelde sperdifferentieel (XDS), maar dit maal is de aansturing ervan gekoppeld aan andere elektronische hulpmiddelen als adaptieve dempers (DCC) via de Vehicle Dynamics Manager.
Motorpotentieel
Vanwege het hogere motorpotentieel heeft Volkswagen de carrosserie van de GTI voor de Clubsport aangepast. Dat uit zich in gewijzigde bumpers, afwijkende achterspoiler, een vers setje wielen en een afgenomen bodemvrijheid. De voorbumper kent nu een open deel aan de onderzijde, wat een positief effect heeft op de luchtstroom. Dat geldt tevens voor de vleugeltjes op de bumper, die in combinatie met de frontsplitter de lift aan de voorzijde beperken. Volkswagen geeft aan dat alleen de grille met bekende honingraatstructuur en grotere aerodynamische spoilers voor luchtweerstand zorgen.
Aan de achterzijde kenmerkt de GTI Clubsport zich door een tweedelige (in hoogglans zwart uitgevoerde) achterspoiler, de rode GTI-badge centraal onder het grote VW-embleem en twee ovale uitlaateindstukken die vier hele centimeters verder naar buiten staan dan op de GTI. En profil vallen de lichtmetalen wielen op. De in Richmond-design uitgevoerde lichtmetaal kleurt zwart (hoogglans) en kent een maatvoering van 18 inch, een inch meer dan zilverkleurige wielen op de standaardversie. Tegen meerprijs zet Volkswagen de GTI Clubsport op 19 inch. Tussen de spaken van het 18 inch-schoeisel zie je op de rode remklauwen het beeldmerk GTI.
Interieuraankleding
Binnenin kleedt Volkswagen de snelste Golf van het moment aan met de bekende rode stiksels, die je op de armsteun, de stoelen, het stuurwiel en vloermatten terug ziet. Het stuurwiel kent geperforeerd lederen delen op ‘kwart voor drie’, het deel waar je het stuur vasthoudt. Erachter schuilen de schakelpeddels, die in de GTI Clubsport een maatje groter zijn. Je kiest ermee handmatig het verzet van de automatische transmissie met zeven versnellingen. Een grappig, maar niet origineel detail is de pulserende startknop.
De Golf GTI Clubsport wordt later dit jaar bestelbaar. De prijzen zijn nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Betaalbare hot hatch: Ford Fiesta ST vs. Renault Clio R.S. Trophy
-
BYD gaat mee met hot hatch-hype en toont 422 pk sterke Seal 06 GT
-
Nederlandse prijs Alpine A290 bekend: is dit nog betaalbaar?
-
Budget-hot hatch is ideale eerste auto voor jonge autoliefhebbers
-
Lexus LBX Morizo RR: crossover nu ook met handbak en 305 pk
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken