Volkswagen Golf GTI Clubsport S kost halve ton
De allereerste Volkswagen Golf GTI gaf ‘power to the people’, maar de Clubsport S-versie van de allernieuwste haalt die ‘power’ weer bij ‘the people’ weg. Want het ding kost niet minder dan een halve ton!
Heel erg vrij naar de Martosaurus Rex (aka Mart Smeets): ‘Mag ik zeggen hoeveel dat in guldens is? Nee, dat mag ik niet zeggen.’ Maar dat maakt niet uit, ik doe het toch. Een vanafprijs van 50.390 euro voor een Golfje GTI? Dat is dus 111.044 gulden.
“Mag ik zeggen hoeveel dat in guldens is? Nee, dat mag ik niet zeggen”
Voor dat bedrag kon je in 2001 een… euhm… tja… Golf R32 kopen. Toegegeven, die was een paar rooitjes goedkoper, maar produceerde dan ook 70 pk minder. Het punt is, de Golf GTI is zijn volksheldenstatus natuurlijk al lang tijd geleden kwijtgeraakt (geldt ook voor de Ford Focus (vroeger Escort) RS natuurlijk).
Tien exemplaren
Prima, praten we niet meer over, want ‘het volk’ kan ook helemaal niet genieten van deze Clubsport S-versie. Er komen niet meer dan tien exemplaren naar Nederland en daarvan is het grootste deel volgens Volkswagen al verkocht.
Geen achterbank
De topsnelheid van de Volkswagen ligt op 265 km/h en de acceleratie van stilstand naar 100 km/h doet hij in 5,8 seconden. Mede met dank aan een lager wagengewicht overigens. In de zoektocht naar minder kilo’s moesten onder meer de achterbank en de middenarmsteun het veld ruimen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace