Volkswagen Golf GTI, GTE en GTD; is er veel veranderd?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2Fdb2020au00166.jpg)
De nieuwe Volkswagen Golf is alweer even geleden gepresenteerd, maar het wachten was natuurlijk op het echt leuke spul: de Golf GTI, GTE, GTD en de R. Hoewel de R nog even op zich laat wachten, zijn de andere drie sportieve varianten vandaag gepubliceerd door Volkswagen. Het officiële debuut volgt volgende week in Genève.
In het geval van de Volkswagen Golf GTI is het recept algemeen bekend. Men neme een Golf, plaatst er een potentere motor in en voegt sportieve rijeigenschappen toe. Daarnaast plaatsen ze twee uitlaten, speciale wielen, geruite bekleding, GTI-badges et voilà. Er is echter meer.
Nieuw bij alledrie de hot hatches zijn de honingraatvormige grille onderop de voorbumper en de x-vormige mistlampen. Die mistlampen doen een beetje denken aan die van de Renault Megane R.S.; ze voegen een sportief accent toe. Standaard bij de sportieve Golfjes is ook de LED-dagrijverlichting over de hele breedte. Kijken we naar de zijkant, dan zien we minder wijzigingen. Het enige wat echt anders is, is dat de lijn over de flank van de auto een aantal centimeter hoger is geplaatst. De dakspoiler aan de achterkant voegt nog een beetje extra sportiviteit toe. De modellen krijgen alledrie nieuwe wielen mee van Volkswagen, waarbij ieder model zijn eigen design heeft. De GTI heeft dus andere wielen dan de GTE.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2Fdb2020au00172-large1.jpg)
Opgeruimd
In het interieur van de snelle Volkswagen Golf varianten is flink huisgehouden en is het aantal knoppen teruggedrongen tot het minimale. Dit komt mede door de Innovision-cockpit van Volkswagen, die volledig standaard is op de modellen. Deze digitale schermen nemen veel functies van ouderwetse knoppen over. In de GTI met handbak is die leuke golfbal-pook weer terug te vinden, net als de ruitjesbekleding op de stoelen. Bij de GTI zijn deze accenten rood, bij de GTE blauw en bij de GTD grijs. Leuk detail: de sfeerverlichting pulseert rood bij het starten van de motor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2Fdb2020au00162.jpg)
Meer kracht
De nieuwe Volkswagen Golf GTI is uitgerust met een 245 pk sterke 2,0-liter TSI benzinemotor. Ten opzichte van de oude GTI krijgt hij 15 pk extra. De Golf GTE is de plug-in hybride hot hatch, en krijgt hetzelfde vermogen als de GTI. Echter komt er 150 pk uit de 1,4-liter benzinemotor, en het overige vermogen komt van de 85 kW sterke elektromotor. De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI. Volledig elektrisch is de actieradius 60 kilometer en kun je maximaal een snelheid van 130 km/h bereiken. De GTD krijgt eveneens meer vermogen dan de vorige; 200 pk. De oude GTD moet het doen met ‘slechts’ 184 pk. De nieuwe GTD is nog schoner dan de vorige, en dit keer niet door sjoemelsoftware, maar door twee nieuwe SCR-katalysatoren die de uitstoot van de diesel moeten verlagen. Over prestatiecijfers is nog niks bekend, wij hopen daar meer over te weten te komen op de autosalon van Genève.
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven