Deze betaalbare EV’s gaat Seat bouwen, maar niet verkopen
Dat de Volkswagen Groep vanaf 2025 een aantal ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt brengt, was reeds bekend. Vandaag zien we concrete designschetsen van die auto’s.
Skoda, Volkswagen en Cupra laten alle drie een schets zien van de betaalbare stadsauto’s die vanaf 2025 op de markt verschijnen. Seat is de grote afwezige, want laat géén model zien. De Spaanse fabrikant is enkel verantwoordelijk voor de bouw van de auto’s. De Volkswagen Groep ziet meer potentie in een auto van Cupra. Mogelijk houdt Seat aan het einde van dit decennium sowieso op te bestaan, zoals je in dit artikel kunt lezen.
Kleine EV’s van Skoda, Volkswagen en Cupra
Goed, terug naar de auto’s die wél verschijnen. Skoda, Volkswagen en Cupra laten vandaag dus een voorzichtige schets van hun modellen zien. Heel concreet wordt ‘t allemaal niet, want de drie merken spreken verder niet over hun eigen visie of concept.
Volkswagen toonde vorig jaar op de IAA in München bovenstaande ID. Life, maar meldde kort daarna al dat er geen concrete productieplannen voor het model waren. Van onderstaande schets die we nu zien, kunnen we weinig maken. Herkenbaar is de ID.-signatuur op het front, alsmede de wielen die Volkswagen nu ook op de ID.3 levert. Naar verwachting kost het model straks zo’n 20 tot 25 duizend euro, al geldt dat ook voor de hieronder te noemen modellen.
UrbanRebel
Cupra toonde vorig jaar de UrbanRebel. Het was de Spaanse visie op de compacte stadsauto op het MEB-platform. Op de afbeelding die we vandaag onder ogen krijgen, zien we een strak gelijnde hatchback met typische Cupra-elementen. Denk aan de spitse neus, spoiler en unieke lichtunits. Zo extreem als de genoemde UrbanRebel is-ie op het eerste oog niet, al hadden we dat ook niet verwacht.
Skoda toonde vooralsnog geen conceptmodel in deze reeks kleine MEB’ers, maar doet dat nu wel middels een schets. Op de afbeelding zien we, net als bij Cupra, een strak gelijnde auto, met korte neus en groot leefcompartiment. Hoewel de modellen waarschijnlijk qua maatvoering niet enorm van elkaar verschillen, lijkt Skoda te kiezen voor een wat hoger model met eveneens een grotere wielbasis. Opvallend is de korte overhang, zowel voor als achter.
Alle modellen zullen dus door Seat worden gebouwd, te beginnen in diens faciliteiten in Martorell, ten westen van Barcelona. Vanaf 2025 rollen daar de compacte EV’s op de MEB-basis van de band. De Volkswagen Groep meldt vandaag ook dat het een Gigafactory gaat bouwen nabij Valencia, met een capaciteit van 40 GWh. De bouw van de fabriek start volgend jaar, in 2026 begint de productie van batterijen. Of Seat tegen die tijd ook nog eigen modellen uitbrengt, is de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace