Volkswagen Groep omzeilt torenhoge boetes, koopt CO2-credits van MG
Het Volkswagen-concern omzeilt torenhoge CO2-boetes door een overeenkomst met MG, waardoor het de afzet van het Chinese merk bij zijn verkoop kan optellen. Dat blijkt uit een registratie bij de Europese Unie, wat door electrive.com is opgemerkt.
De Duitsers betalen het concern SAIC (waartoe MG behoort) een enorm bedrag voor de overeenkomst, die voor drie jaar is aangegaan. Het is puur een papieren oplossing voor Volkswagen om onder enorm hoge CO2-boetes uit te komen. De twee bedrijven staan los van elkaar en blijven absoluut gescheiden. De Duitsers tellen nu door de registratie in Brussel het verkoopvolume van MG bij dat van hun op. Daardoor pakt de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark van de Volkswagen Groep, met merken als Bentley, Audi en Lamborghini, veel gunstiger uit.
CO2-grens
De auto-industrie heeft enkele jaren geleden een afspraak met de Europese Commissie gemaakt. Daarin staat dat de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark per concern op 95 g/km ligt. Voor dít jaar dient al 90% van de verkochte auto’s aan de overeengekomen CO2-waarde te voldoen. Voor elke gram boven de grenswaarde van 95 g/km moet de autobouwer een boete betalen, wat in de honderden miljoenen euro’s kan lopen. De heren autobouwers mogen elektrische auto’s en plug-in hybrides meer dan eenmaal opvoeren. Dit jaar telt een verkochte elektro-auto nog als twee verkochte modellen. Volgend jaar is dat 1,67 maal en in 2022 1,33 maal. Ook plug-in hybride-auto’s mogen in de berekening meerdere malen worden meegeteld. Daardoor drukken de twee categorieën het eindresultaat enorm.
Negatief beïnvloeden
Aangezien MG louter elektro-modellen levert, heeft het bedrijf geen probleem om aan de CO2-eis te voldoen. Volkswagen daarentegen, met Bugatti, Porsche en Bentley, heeft tal van modellen in het gamma die de grenswaarde negatief beïnvloeden. Door het MG-cijfer bij het Volkswagen Groep-resultaat te betrekken, komt de CO2-waarde lager uit.
Fiat met Tesla
Volkswagen is niet het enige of eerste concern dat deze constructie met een concullegae toepast. Fiat Chrysler Automobiles was Volkswagen voor. De Italianen hebben een overeenkomst met Tesla, dat tegen een financiële vergoeding zijn afzetcijfer onder FCA schaart.
MG Motor verkoopt met succes de ZS EV in Europa, hoofdzakelijk in Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen en Nederland, en staat op het punt om een tweede model te introduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’
-
BMW: ‘E-fuels zijn nepoplossing, EU wil totale ban brandstofmotor’
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan