Volkswagen I.D. R Pikes Peak breekt elektrorecord Goodwood
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1920_volkswageni-d-rpikespeak-goodwood1.jpg)
Porsche breekt record na record met de 919 Hybrid Evo en Volkswagen doet hetzelfde met de I.D. R Pikes Peak. Op 24 juni pakte de elektrische racewagen de absolute toptijd op de Pikes Peak Hill Climb en nu is ook het elektrorecord op Goodwood voor de bijl gegaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1920_volkswageni-d-rpikespeak-goodwood1.jpg)
Niet het baanrecord, want dat blijft in handen van Nick Heidfeld. De Duitse ex-F1-coureur haalde in 1999 al na 41,6 seconden de eindstreep in zijn McLaren-Mercedes MP4/13. Het elektrische record stond sinds 2013 op naam van de Engelsman Jonny Cocker. Die slaagde erin om de Goodwood Hillclimb in 47,34 seconden te doen in zijn Lola-Drayson B12 69/EV. Volkswagen-coureur Romain Dumas was in de I.D. R Pikes Peak 3,48 seconden sneller en stopte de klok op 43,86 seconden.
I.D. Family
De Volkswagen I.D. R Pikes Peak weegt minder dan 1100 kilogram en wordt aangedreven door twee elektromotoren. Die leveren samen een vermogen van 680 pk en 650 Nm koppel. Van stilstand naar 100 km/h doet de I.D. R daarmee in 2,25 seconden. Hij is natuurlijk een ‘lekkermakertje’ voor de volledig elektrische I.D. Family die Volkswagen vanaf 2020 gaat uitrollen. Die begint met een compacte hatchback (Golf-segment), waarna een SUV en een MPV volgen.