Volkswagen I.D. R Pikes Peak breekt elektrorecord Goodwood
Porsche breekt record na record met de 919 Hybrid Evo en Volkswagen doet hetzelfde met de I.D. R Pikes Peak. Op 24 juni pakte de elektrische racewagen de absolute toptijd op de Pikes Peak Hill Climb en nu is ook het elektrorecord op Goodwood voor de bijl gegaan.
Niet het baanrecord, want dat blijft in handen van Nick Heidfeld. De Duitse ex-F1-coureur haalde in 1999 al na 41,6 seconden de eindstreep in zijn McLaren-Mercedes MP4/13. Het elektrische record stond sinds 2013 op naam van de Engelsman Jonny Cocker. Die slaagde erin om de Goodwood Hillclimb in 47,34 seconden te doen in zijn Lola-Drayson B12 69/EV. Volkswagen-coureur Romain Dumas was in de I.D. R Pikes Peak 3,48 seconden sneller en stopte de klok op 43,86 seconden.
I.D. Family
De Volkswagen I.D. R Pikes Peak weegt minder dan 1100 kilogram en wordt aangedreven door twee elektromotoren. Die leveren samen een vermogen van 680 pk en 650 Nm koppel. Van stilstand naar 100 km/h doet de I.D. R daarmee in 2,25 seconden. Hij is natuurlijk een ‘lekkermakertje’ voor de volledig elektrische I.D. Family die Volkswagen vanaf 2020 gaat uitrollen. Die begint met een compacte hatchback (Golf-segment), waarna een SUV en een MPV volgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen