Volkswagen ID.1 gaat de strijd aan met de Dacia Spring
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2F2022-05-06-13_29_36-17-Volkswagen-Group-%40VWGroup-_-Twitter.png)
Echt goedkope elektrische auto’s, met een vanafprijs van minder dan 20.000 euro, zijn er eigenlijk nog niet. Alleen bij Dacia kon je ooit voor zo’n aanbod aankloppen, want de Spring was er aanvankelijk voor minder dan dat bedrag. Volkswagen gaat zich ook mengen in het segment van goedkope elektrische A-segmenters.
Dat Volkswagen hard bezig is om een betaalbaar elektrisch model op de markt te brengen, bleek gisteren al. Het presenteerde immers de ID. 2all, een elektrische auto voor – zoals de naam al zegt – iedereen. De auto, die in 2025 op de markt komt en dan waarschijnlijk gewoon de naam ID.2 draagt, zal ongeveer 25.000 euro gaan kosten. Best een goed bedrag, voor een ruime B-segmenter die 450 kliometer ver moet komen op een lading stroom. Maar daar legt Volkswagen zich niet bij neer.
Prijs Volkswagen ID.1
In diezelfde presentatie liet het merk namelijk weten dat het ook bezig is met de ontwikkeling van een goedkope A-segmenter. Dat wordt ook een volledig elektrisch model die zo goed als zeker luistert naar de naam ID.1. Dat wordt dan het instapmodel voor de ID.-reeks, met een vanafprijs die ónder de 20.000 euro ligt. Zie het dus als vervanger van de e-Up!.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkswagen-e-up-2020-002.jpg)
Wanneer dit model precies verschijnt, is niet duidelijk. Volkswagen heeft al laten weten dat het tussen nu en 2026 met 10 nieuwe EV’s op de proppen komt. Een aantal daarvan kennen we al, zoals de ID.7, de verlengde versie van de ID. Buzz, de vernieuwde ID.3 en natuurlijk de gisteren gepresenteerde ID.2. Ook verschijnt er naar verwachting een crossover variant van dat laatste model, als elektrisch alternatief op de huidige T-Cross. Of er voor 2026 al ruimte en middelen zijn om de ID.1 op de markt te brengen, is niet zeker.
A-segment
Als Volkswagen snel met de ID.1 komt, heeft het in ieder geval een uniek aanbod. Zoals gezegd heeft enkel Dacia nu een aanbod in dat segment met de Spring. Vrijwel alle andere fabrikanten zijn al uit het A-segment gestapt, al is het heel waarschijnlijk dat meer fabrikanten binnenkort terugkeren in het A-segment. Fiat levert met de 500e een heel compacte stadsauto, maar die opereert door zijn veel hogere vanafprijs van ruim 30 mille toch echt in een andere klasse.
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla