Volkswagen ID.3 krijgt er in 2023 een interessante broer bij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FVolkswagen-ID4-GTX-23.jpg)
Volkswagen is al bezig met een facelift van de ID.3 en breidt dan ook het gamma uit. Het gaat allemaal in 2023 gebeuren.
De ID.3 is alweer een tijdje op de markt en dus is het binnenkort tijd voor een facelift. Die is aanstaande, want Volkswagen voert volgend jaar grote wijzigingen door aan de elektrische hatchback. Dat meldt Auto Express.
Wens van de klant
Het medium sprak tijdens de introductie van de ID.5 met Martin Hube, woordvoerder van de Duitse autofabrikant. Volgens hem gaat Volkswagen “de wens van de klant vervullen” en komt het met een ID.3 met meer vermogen en vierwielaandrijving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDuik-in-de-Prijslijst-Volkswagen-ID5-10.jpg)
Dat betekent dus dat de ID.3 GTX aanstaande is. Geen verrassing, wat een tijd geleden meldden we je al dat die auto op de planning staat. Het wordt een sportieve variant van de ID.3, die zo deel uit gaat maken van de nieuwe en nu nog kleine GTX-familie. Vooralsnog levert Volkswagen enkel een ID.4 GTX en ID.5 GTX, die meer vermogen hebben door de toevoeging van een elektromotor op de vooras.
ID.X
Volkswagen liet al eens een ID.X zien: een prototype van de sportievere ID.3. Die variant had een gecombineerd systeemvermogen van 245 kW. Dat waren er destijds opvallend genoeg méér dan de reeds bekende ID.4 GTX en ID.5 GTX. Die hebben namelijk een vermogen van 220 kW.
Sportieve Volkswagen ID.3 GTX lijkt aanstaande, dit is de ID.X
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2F1621426732139.jpeg)
Inmiddels is echter ook bekend dat de ID.3 GTX niet 245 kW zal hebben. Naar verwachting krijgt-ie exact dezelfde specificaties als de reeds bekende GTX-modellen. Het systeemvermogen komt daarmee straks uit op 220 kW, oftewel 300 pk. Daarmee sprint de ID.4 GTX in 6,2 seconden naar 100 km/h. De ID.3 GTX doet dat waarschijnlijk sneller, omdat die auto compacter en lichter is dan z’n grotere broer.
Driftmodus voor Volkswagen ID.3 GTX?
Verwacht ook een aangepast onderstel en opgewaardeerde remmerij voor de nieuwe ID.3 GTX. Of het model ook met een driftmodus verschijnt, is de vraag. De genoemde ID.X had dat namelijk wél, maar het is onbekend of die functie ook op het productiemodel verschijnt. De ID.4 GTX en ID.5 GTX hebben het niet, maar zoiets kan met een software-update wel doorgevoerd worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had