‘Volkswagen ID.3 kampt met gigantisch softwareprobleem’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au01088_large.jpg)
De Volkswagen ID.3 is nog maar net in productie en de autofabrikant loopt nu al tegen het eerste grote probleem aan. Twintigduizend auto’s hebben een softwareprobleem, en dat is natuurlijk niet zo makkelijk op te lossen.
In de zomer van volgend jaar begint de fabrikant uit Wolfsburg met het uitleveren van de ID.3, de eerste volledig elektrische auto van de Volkswagen Groep op het MEB-platform. De productie begon afgelopen november in Zwickau, maar daar loopt men nu al tegen een enorm probleem aan. In totaal levert de fabriek namelijk de eerste lading van 20.000 foutieve Volkswagen ID.3’s af. De elektrische auto wordt namelijk gebouwd met incomplete software. Het Duitse Manager Magazine laat dit weten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkswagen_id.3_1st_7.jpeg)
Over-the-air-update
Volgens de bron is het nog niet duidelijk of dit softwareprobleem impact heeft op de verkoop of leverdatum van het model. Wel wordt duidelijk dat het oplossen van het probleem nogal lastig zal zijn. De eerste 10.000 exemplaren van de Volkswagen ID.3 worden, nadat ze van de band rollen, op gehuurde parkeerplaatsen gezet. Daar wachten ze op een software-update die werknemers met de hand moeten installeren. Deze speciale teams met laptops zullen pas in de lente van volgend jaar de eerste 10.000 auto’s afgaan. Volgens het bericht zullen de andere 10.000 auto’s via een ‘over-the-air-update‘ geüpdatet kunnen worden. Waarom niet alle 20.000 modellen op die manier gerepareerd kunnen worden, is onduidelijk.
Informatiebronnen
De nieuwe software-architectuur is speciaal voor de ID.3 en toekomstige elektrische modellen ontwikkeld. Volkswagen gaat zelfs zo ver dat het van plan is om dit te verkopen aan andere fabrikanten. Om dit systeem zo krachtig mogelijk te maken, heeft de Duitse autobouwer de Car Software Org-eenheid in het leven geroepen. Deze is volgens bronnen bij Volkswagen op dit moment in gesprek met leverancier Continental. Het doel hiervan is zoveel mogelijk extra software-informatie van derden in te winnen. De Wolfsburgers willen graag meer partners vinden om de informatiebronnen en systemen nog verder uit te breiden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?