De Volkswagen ID.3 is vernieuwd, maar het irritantste probleem is er nog
Volkswagen heeft goed naar zijn klanten geluisterd, benadrukt het merk. Nou, niet goed genoeg! Want het irritantste probleem van de Volkswagen ID.3 is er ook na de facelift nog.
Vroeger stond Volkswagen bekend om zijn keurig afgewerkte interieurs met mooie bekledingsmaterialen. De ID.3 was echter enorm plastiekerig van binnen. Dus daaraan is veel verbeterd in de vernieuwde Volkswagen ID.3.
Nog steeds die sliders in de Volkswagen ID.3
Volgens VW zitten er nu zachtere materialen op de deurpanelen en het dashboard. De cabine is bovendien standaard diervrij – leer is niet meer leverbaar – en grotendeels opgetrokken uit gerecyclede materialen.
Ronduit verbazingwekkend is dat VW één ding niet heeft aangepakt. In de ID.3 bedien je het volume van het audiosysteem en de temperatuur van de airco met een zogeheten slider, een stripje waarover je met je vinger naar links of naar rechts moet aaien.
Dat is overdag al een crime (wat is er in hemelsnaam mis met een simpele draaiknop?), maar ‘s avonds en ‘s nachts helemaal. De sliders zijn namelijk niet verlicht, waardoor je ze gewoon niet kan zien. Waarom VW dat niet heeft verbeterd, is echt een raadsel.
Toch geen fysieke knoppen op het stuur
Nog iets, VW heeft vorig jaar geroepen dat de gefacelifte Golf weer fysieke knoppen op het stuur krijgt. De aanraaktoetsen die er nu zitten, worden door klanten niet gewaardeerd, aldus de fabrikant. Waarom zitten ze in deze ID.3 dan nog wel?
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
Betere spraakbesturing en head-up display
Hoe dan ook, wat er in het interieur wél is verbeterd, zijn het infotainmentsysteem (dat nu op een groter 12-inch-scherm draait), de spraakbesturing en de augmented reality in het head-up display.
Tussen de regels van de persinformatie door lezen we dat de ID.3 klaar is voor functies on demand, waarmee je een abonnement kunt afsluiten op bijvoorbeeld het navigatiesysteem of de airco met twee zones. BMW doet dat al even en kreeg er veel kritiek op.
Waarom Volkswagen niet wil dat je de ID. Buzz in twee kleuren bestelt
Verder heeft de ID.3 nu standaard een draadloze telefoonlader en een Electric Vehicle Route Planner, die bij het uitstippelen van een route rekening houdt met eventuele laadstops.
Volkswagen ID.3 in twee uitvoeringen
De nieuwe Volkswagen ID.3 is vooralsnog leverbaar in twee uitvoeringen: Pro en Pro S. Beide hebben een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. De Pro heeft een 58 kWh-accu en komt 426 kilometer ver. De Pro S komt 546 kilometer ver op zijn 77 kWh-batterij.
Er is ook een verschil in laadsnelheid tussen de twee. Aan een geschikte snellader kom je met de Pro niet verder dan 120 kW. Het maximale laadvermogen van de Pro S is omhoog gegaan van 135 kW naar 170 kW. Opladen van 5 tot 80 procent duur een half uur.
De opgewaardeerde Volkswagen ID.3 is vanaf begin april te bestellen en arriveert in juni in Nederland. Op termijn komt er ook een versie met een kleinere batterij. Aan de bovenkant van het leveringsprogramma komt de sportieve GTX te staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief