Eerste exemplaren Volkswagen ID.5 rollen van de band
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fproductiestartid8.jpg)
Volkswagen heeft het officiële startsein voor de bouw van zijn volgende elektromodel gegeven. Na de ID.3 en ID.4 rolt nu in het Duitse Zwickau de ID.5 van de band. Voor Volkswagen is het de derde elektro-auto voor de Europese markt in zo’n twee jaar. Voor de fabriek zelf is het de zesde!
In de fabriek maakt het concern niet alleen de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, ook de technische broers Cupra Born, Audi Q4 en Audi Q4 Sportback rollen in Oost-Duitsland van de band. Verder vervaardigt de fabriek de koetswerken van de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Zwickau zal niet exclusief de elektromodellen van het Volkswagen-concern maken. Voor de bouw van de ID.4 zijn ook de fabrieken in Emden (Duitsland) en Chattanooga (Amerika) aangewezen. De ID.Buzz, die Volkswagen begin maart wereldkundig maakt, zal in Hannover van de band rollen. In China maakt Volkswagen de ID.6, een model dat voor de lokale markt is bedoeld.
Zes introducties voor drie merken
Volkswagen wil dit jaar in zijn fabrieken in Europa, Amerika en China zo’n 1,2 miljoen auto’s op basis van de elektro-architectuur MEB maken. “Volkswagen versnelt de opmars van elektromobiliteit in 2022 verder met de uitbreiding van het modellengamma.” Dat verklaart Christian Vollmer, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor Productie en Logistiek, in een persbericht. “Met zes introducties door drie merken in slechts 26 maanden heeft Zwickau belangrijk pionierswerk verricht voor de Volkswagen Groep. De kennis en ervaring in die fabriek gaat ons helpen om ons productienetwerk snel en efficiënt verder te elektrificeren.”
Nieuwe fabrieksruimte
Het concern geeft aan dat van de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, de Audi Q4 E-tron, Q4 E-tron Sportback en de Cupra Born op jaarbasis zo’n 300.000 stuks in Zwickau moeten worden gebouwd. Daarvoor is in 2018 gestart met de transformatie van de fabriek. De Duitsers investeren ongeveer 1,2 miljard euro in de ombouw van de faciliteit. Een deel van het bedrag werd gestoken in een 50.000 vierkante meter tellende fabrieksruimte met persstraat voor de productie van carrosseriedelen voor de elektromodellen. Hoe Volkswagen rekent, is niet bekend. De grondstoffen dienen ook naar Zwickau te worden gebracht.
Met de ID.5 introduceert Volkswagen zijn derde ID-model, maar de auto is in feite de coupé-variant van de ID.4. Hij deelt de techniek en ook de beschikbare aandrijflijnen komen overeen. De ID.5 is er vooralsnog enkel met het grote 77 kWh-accupakket, dat is gekoppeld aan elektromotoren van 128, 150 en 200 kW, Laatstgenoemde is de vierwielaangedreven GTX.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder