Volkswagen ID.5 wordt coupé-variant van elektrische SUV
Dat er een Volkswagen ID.5 komt, is bijna net zo zeker als de maandelijkse factuur van je zorgverzekering. De Duitsers laten nu al wat meer informatie los over het aankomende model.
Waar de Volkswagen ID.3 en ID.4 twee opzichzelfstaande auto’s (met uiteraard hetzelfde MEB-platform) zijn, wordt de ID.5 een model dat is gebaseerd op een auto die we al kennen. Men neme namelijk een ID.4, laat de daklijn vanaf de B-stijl naar beneden lopen en creëert daarmee een coupé-SUV. “De ID.5 wordt geen ID.4 met zeven zitplaatsen, maar juist een sportieve variant van die auto”, laat Volkswagen weten. “Verwacht een emotioneel en uitgesproken design.”
Enyaq Coupé
Daarmee kunnen we concluderen dat Volkswagen hetzelfde trucje gaat uithalen als Skoda met de Enyaq. Volgend jaar presenteert de Tsjechische fabrikant namelijk een sportieve coupé-variant van haar eerste elektromodel. Hoe dat model eruit komt te zien, weten we eigenlijk al. In 2019 toonde de fabrikant de carrosserievariant namelijk al in conceptvorm op de Autosalon van Genève onder de naam Vision iV. Het productiemodel krijgt een identieke carrosserielijn, die wat wegheeft van de E-Tron Sportback. De daklijn daalt al ter hoogte van de B-stijl en loopt in één vloeiende beweging naar de achterzijde. De auto krijgt een grote achterklep, inclusief een subtiele achterspoiler.
Overigens heeft die aflopende daklijn niet enkel invloed op het uiterlijk van de auto. Hij zorgt – net als bij de Audi E-Tron Sportback – ook voor een verbeterde aerodynamica. En dat heeft weer een invloed op het verbruik en het bereik van de auto, want de coupé-varianten van Audi, Skoda en Volkswagen gaan zuiniger met energie om.
Volkswagen ID.5 GTX
Ook wordt er al een tijdje gesproken over een GTX-variant van de ID.4, een historisch verantwoorde naam die waarschijnlijk op die coupé-variant, oftewel de ID.5, wordt geplakt. Daar wilde Volkswagen in dit stadium echter nog niets over kwijt. Te verwachten is dat de ID.5 (GTX) een krachtigere lay-out krijgt, met een sterke elektromotor op de voor- en achteras.
De ID.4 is er nu enkel met één elektromotor, met een vermogen dat tussen de 148 en 204 pk ligt. Volkswagen stuurt de nieuwe elektro-SUV in eerste instantie met twee accupakketten de wereld in: met 52 of 77 kWh. De topversie komt 520 kilometer ver volgens de WLTP-norm. Wat het model met kleine batterij doet, is nog onbekend. Skoda geeft voor de Enyaq met 52 kWh-batterij een actieradius van 340 kilometer op, dus in het geval van de ID.4 kunnen we een vergelijkbaar getal verwachten. De sterkste ID.4 sprint binnen 8,5 seconden naar de 100 km/h. De GTX/ID.5 zal dat iets sneller doen, maar heeft door hogere prestaties waarschijnlijk wel een lager elektrisch bereik.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace