Volkswagen ID.7: Is dit het elektrische alternatief voor de Passat?
Volkswagen brengt de nieuwe Passat niet meer als sedan. Dit betekent echter niet dat het merk deze carrosserievorm vergeet. De Volkswagen ID.7 wordt namelijk gelanceerd als sedan.
De ID.7 kan gezien worden als het elektrische alternatief voor de Passat, al is de EV een stuk langer. Met een lengte van bijna 5 meter en wielbasis van net geen 3 meter is het model fors groter dan de Passat en de concurrentie, te weten de Hyundai Ioniq 6 en Mercedes-Benz EQE.
Volkswagen ID.7
Hoewel de Volkswagen ID.7 minder gestroomlijnd is dan de concurrentie kom je op een acculading 615 of 700 kilometer ver volgens WLTP, afhankelijk van het accupakket: 77 kWh of 86 kWh nettocapaciteit.
Opladen kan middels een 400 volt boordnet met maximaal 170 kW voor de instapper. De – voor nu – duurste versie laadt met maximaal 200 kW.
Nu nog altijd een achterwielaandrijver
Welke aandrijflijn je ook kiest, je krijgt vooralsnog altijd een 286 pk en 545 Nm sterke elektromotor op de achteras. In de video zie je of dit genoeg is voor de op comfort gerichte sedan of dat je beter kan wachten op een eventuele GTX-variant met vierwielaandrijving en meer vermogen.
Elektrisch alternatief voor de Volkswagen Passat?
Volkswagen bouwt vanaf juni de ID.7 in het Duitse Emden. In de herfst van 2023 verwacht de fabrikant de eerste auto’s uit te leveren. De stationwagon zal ongeveer een jaar na de sedan – die in de video te zien is – worden geïntroduceerd.
Volkswagen heeft nog geen prijs bevestigd, maar probeert in Duitsland de vanafprijs net onder de 60 mille te krijgen. In Nederland moeten we hier algauw een paar duizend euro bij optellen. Of hij met dit prijskaartje echt een elektrische Passat te noemen is, kan je je afvragen. Dat model is er immers al vanaf zo’n 47 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief