Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 4 mrt 2019
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen ID. Buggy grijpt terug op Kever-buggy’s

Volgens Sigmund Freud is de Id het primitieve deel van je persoonlijkheid; het deel dat onmiddellijke bevrediging van wensen en behoeftes wil. En het deel waarmee wij deze Volkswagen ID. Buggy graag zouden willen hebben.

 

Waarom? Omdat het ding compleet zinloos, maar ogenschijnlijk ontzettend leuk is. Volkswagen grijpt met de ID. Buggy terug op de buggy’s op Kever-basis, zoals de Meyers Manx en de Ruska. Hij staat op het elektrische MEB-platform (Modularer Elektrobaukasten) en is daarom ideaal voor carrosseriebouwers. Die zijn vrij om hun eigen creaties op het modulaire chassis te bouwen, aldus Volkswagen.

Rollend chassis

De carrosserie van de ID. Buggy staat op een soort skateboard. Een rollend chassis met een batterijpakket in de bodem en een elektromotor op de achteras. Die eerste heeft een capaciteit van 62 kWh. Daarmee zou de actieradius van de 204 pk sterke ID. Buggy zo’n 250 kilometer moeten zijn (WLTP). Van stilstand naar 100 km/h gaat in 7,2 seconden. De top van de Volkswagen is begrensd op 160 km/h.

Modulaire opzet

We schrijven dat de met 18-inch wielen geschoeide ID. Buggy een elektromotor op de achteras heeft, maar dat kan ook anders. Volgens Volkswagen zijn er veel mogelijkheden door de modulaire opzet van het MEB-platform. Een vierwielaangedreven buggy is mogelijk en bijvoorbeeld een 2+2 buggy (het studiemodel is pure tweezitter).

De naam van de concept car verraadt het al: de ID. Buggy is onderdeel van de ID. Family. Volkswagen heeft in de afgelopen jaren reeds vier concept cars onder het label ID. uitgebracht: de ID., ID. Buzz, ID. Crozz en ID. Vizzion. Het eerste productiemodel van het elektrische submerk wordt dit jaar onthuld: de Golf-achtige hatchback ID. Neo.

Powerbank voor EV’s

Interessant aan de ID. Buggy is overigens de laadoplossing die Volkswagen heeft bedacht. De fabrikant ontwikkelde een soort powerbank voor EV’s: flexibele laadstations die tijdelijk of permanent ergens zijn te installeren. Ze hebben een laadcapaciteit van maximaal 360 kWh en kunnen laden met tot wel 100 kW, waarmee de MEB-modellen van Volkswagen binnen 30 minuten tot 80 procent kunnen worden opgeladen.

Productie in 2020

Als de capaciteit van een laadstation onder een bepaalde grens komt, kan hij gemakkelijk worden vervangen door een opgeladen exemplaar. Ook is het mogelijk om de powerbanks aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk zodat ze continu worden opgeladen. Volkswagen start in 2020 in Hannover met de productie van de nieuwe laadstations.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.