Volkswagen ID. Buzz in detail: voldoet-ie aan de verwachtingen?
Na lang wachten konden we dan eindelijk de ID. Buzz van Volkswagen in zijn volle glorie bewonderen. Maakt dat euforisch of stelt hij toch teleur?
Het had nog meer als bij de concept car mogen zijn wat mij betreft, maar in deze optionele (1800 euro) twotone–uitvoering ziet de Buzz er echt lekker uit. Bovendien is hij meer dan welkom in deze door SUV’s gedomineerde tijd. Hij laat de MPV op een vermakelijke manier een comeback maken. En op de goede manier, want net als de Espace laat hij zien dat multifunctionaliteit ook speels en sexy kan zijn.
Minder one-box-design dan Ben Pon ‘m tekende
Kleine kanttekening is wel dat hij minder het one-box–design is dan het origineel dat wijlen Ben Pon 75 jaar geleden tekende. De ID. Buzz heeft iets meer een neusje. Maar grosso modo staat er een hippe bus en dat was de bedoeling. Net als lang geleden moet hij ook serieus aan het werk, zowel voor de particuliere koper als voor de bedrijfsmatige klant.
Zoals zo vaak is een moderne uitvoering, de Volkswagen ID. Buzz, van hetzelfde idee toch heel erg anders. Gelukkig maar, want anders zouden we in 75 jaar tijd niets hebben bijgeleerd. In 2022 maken we daarom gebruik van het MEB-platform, waarop bijvoorbeeld ook de Skoda Enyaq en VW ID.4 staan. Dat multifunctionele elektrische platform is dus de basis. Een ander uitgangspunt is de Volkswagen Transporter, want omdat de Buzz ook op grote schaal geld moet verdienen als bestelbus, dienen de binnenmaten in de beste Volkswagen-traditie zoveel mogelijk inhoud te bieden. En dat betekent dat de Buzz qua buitenmaten een forse auto is geworden.
Groter dan we van de meeste personenauto’s gewend zijn, zeker nu MPV’s vrijwel zijn uitgestorven. Niet zo groot dat hij de mamma’s en de pappa’s weerhouden zal van aanschaf. Want hij is met een lengte van dik 4,70 meter en een breedte van dik 1,98 meter fors, maar geen vrachtwagen en hij is kleiner dan de Multivan en Transporter, die nog zo’n 20 tot 30 centimeter langer zijn in de korte versies.
Volkswagen ID. Buzz heeft flink prijskaartje
Een grote auto dus, maar betekent dat ook een grote prijs? Ja, voorlopig wel. Want de ID. Buzz maakt zijn entree in complete zogenaamde 1st-uitvoeringen, waarvan de goedkoopste net geen 70 mille moet opbrengen.
Het goede nieuws is dat de Volkswagen ID. Buzz later ook verkrijgbaar zal zijn in goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket van 60 kWh en een prijskaartje dat hopelijk onder de 60k blijft. Voorlopig moeten we het doen met de 1st en de 1st Max, die voor 74.590 euro de rijkste uitrusting te bieden heeft. Je betaalt dus voor die iconische verschijning, maar ook voor de premiumuitstraling. Ook daaraan waren we al een beetje gewend, want een dik aangeklede personen-uitvoering van de Transporter met zo’n dikke turbodiesel had vaak ook al een prijskaart van rond de ton.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief