Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
Alweer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz? Jazeker, en het zal zeker niet het laatste nieuws zijn rond Volkswagens hippe elektrische bus.
Want net als de oerbus is de Volkswagen ID. Buzz niet alleen een personenauto, maar ook een bedrijfsauto. En dat vraagt om doelmatigheid en maatwerk. Met andere woorden: je mag nog vele varianten op het thema ID.Buzz verwachten, maar de eerste is deze LWB. Die werd onthuld in Californië en Autovisie was erbij en nam plaats op de tweede en derde zitrij om te testen of dit echt een volwaardige zevenzitter is.
Nieuwe Volkswagen ID.Buzz heeft langere wielbasis, en meer
En er is meer nieuws dan de 25 cm langere wielbasis. Er debuteren nog een aantal andere zaken op deze bijna vijf meter lange bus. Allereerst is dit met zijn wielbasis van 3,24 m nog meer een familiebus, omdat hij nu met maximaal zeven zitplaatsen kan worden geleverd, maar ook te bestellen is met vijf of zes zitplaatsen. Een enorm transparant dak, dat dik 1.70 meter lang en meer dan een meter breed is, is een bijzondere optie.
Het is gemaakt van wat Volkswagen ‘smart glass’ noemt en dat kan donker of licht gemaakt worden door elektrische aansturing van kristallen. Het reageert onmiddellijk op de bediening als je de schuif in de dakbediening gebruikt. Het moet een moderne knipoog naar de klassieke Samba-bus met zijn 23 ruitjes zijn.
Meer power
Zoveel meer bus kan ook wel meer vermogen gebruiken en dat is dan ook geregeld, want de LWB is er nu met een 286 pk elektromotor. Tot nu toe was de Volkswagen ID.Buzz er met 204 pk en een 77 kWh accu.
De langere LWB kan meer plaats bieden aan een grotere accu en die is nu dan ook verkrijgbaar met een nette capaciteit van 86 kWh. De actieradius volgens de WLTP-norm wordt voorlopig geschat op 460 km. Snelladen kan nog steeds met een maximale snelheid van 170 kW.
Meer uitrusting
Ook nieuw zijn een head-up display, remote parking en 5.0 infotainment. Dat is te bedienen met een groter en verbeterd scherm, waarbij de aircobediening onderaan permanent zichtbaar is via sliderknoppen.
Een warmtepomp is een optie. In Amerika krijgt de bus ook een verlicht Volkswagen-logo in de grille. In Europa mag dit niet. Geventileerde stoelen zijn ook voorbehouden aan de klanten in de Verenigde Staten. Ook nieuw zijn de elektrische ruitjes, die in de dik 19 cm langere schuifdeuren zitten.
Volkswagen ID.buzz is functioneler dan ooit
De ID.Buzz long wheelbase is multifunctioneler dan ooit. Je kunt kiezen uit vijf zitplaatsen, maar dus ook voor zes individuele captainchairs of voor een versie waarbij de tweede zitrij een in ongelijke delen neerklapbare bank is. Die bank kan dan ook over een flinke afstand worden verschoven. Op de tweede rij heb je net als helemaal achterin, op stoel zes en zeven, heel veel beenruimte. Dit is de ruimste zevenzitter die we kennen met echte volwassen zitplaatsen, ook op de achterste zitrij. Overigens wordt de normale ID.Buzz ook in Europa leverbaar met zeven zitplaatsen.
Trekauto en GTX
Er zit nog meer nieuws aan te komen, want er volgen binnenkort nog vierwielaangedreven AWD-versies. Die zijn ook uitstekend in te zetten als trekauto, want die mag met de sterkste motor 1800 kg trekken, de tweewielaangedreven is gelimiteerd tot 1000 kg. Later komt er ook nog een performanceversie, die net als bij de andere elektrische modellen van Volkswagen GTX is gedoopt. Die krijgt een maximumvermogen van 340 pk. De LWB staat vanaf volgend voorjaar bij de dealers.
De ID.Buzz heeft het vooral als commercial (daar komt geen LWB van) goed gedaan. Tot nu toe zijn zo’n 2000 in Nederland verkocht. Van de normale ID.Buzz moet je denken aan ongeveer 600 stuks. In de Verenigde Staten was de ID.Buzz nog niet leverbaar, daar krijgen ze alleen deze LWB-versie.
Is de ID.7 het nieuwe elektrische ruimtewonder van Volkswagen?
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief