‘Volkswagen komt in 2023 met ID.1’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2016au01014_large.jpg)
De kleinste elektrische auto van Volkswagen is op dit moment de e-Up. Maar ook die A-segmenter moet in de toekomst deel gaan uitmaken van de ID.-familie.
Daarom verschijnt in 2023 de Volkswagen ID.1 in de showrooms. Althans, dat weet Car Magazine te melden. Het medium gelooft dat de ID.1 – logischerwijs – de opvolger van de e-Up wordt. Het zou betekenen dat het nieuwe stadsautootje een vergelijkbaar vierkant koetswerk krijgt, met een korte overhang en veel binnenruimte. Dat is mogelijk, omdat ook deze auto natuurlijk het modulaire MEB-platform als basis krijgt. De positieve effecten van dat platform hebben we al gezien in de ID.3: de binnenruimte van die auto is vergelijkbaar met die van een Volkswagen Passat.
Batterij
Het medium weet ook al te melden dat de ID.1 er met twee verschillende batterijpakketten komt: een 24 kWh- en een 36 kWh-versie. Laatstgenoemde zou een bereik van zo’n 300 kilometer hebben. De huidige, vernieuwde Volkswagen e-Up heeft een accupakket met een capaciteit van 36,8 kWh, waar de kleine stadsauto volgens de WLTP-cyclus 260 kilometer ver mee komt.
De Volkswagen ID.1 komt er enkel als elektrisch model, en dat is voglens Ralf Brandstätter, COO van Volkswagen, niet meer dan logisch. “Het heeft in deze tijd geen zin meer om een elektrische aandrijflijn in een auto te leggen, die eigenlijk is ontworpen voor een verbrandingsmotor. Nu werken we aan een elektrische auto die minder dan €20.000 moet kosten. Dat is mogelijk door het gebruik van het MEB-platform.”
Tesla
Volkswagen introduceert dit jaar zijn eerste ID.-model, de langverwachte ID.3. Kort daarna verschijnt ook de ID.4, een volledig elektrische crossover. In 2021 volgt er dan een tweede SUV met zeven zitplaatsen. Daarna brengt VW zeker nog een elektrische bus uit, alsmede een grote middenklasser in de vorm van de ID. Space Vizzion. Al met al wil de Wolfsburgse autofabrikant in 2025 al anderhalf miljoen elektrische auto’s hebben verkocht. Het elektrische offensief moet er volgens CEO Herbert Diess voor zorgen dat zijn merk het machtige Tesla kan bijhouden in de grote EV-race.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had