Volkswagen moet koper sjoemeldiesel duizenden euro’s schadevergoeding betalen
Opnieuw moet Volkswagen duizenden euro’s aan schadevergoeding betalen aan een koper van een sjoemeldiesel. Ditmaal wordt er een flink gedrag toegekend aan een Groningse koper.
Het is niet de eerste keer dat VW volgens de rechter een schadevergoeding moet betalen naar aanleiding van een verkochte auto met sjoemelsoftware. Deze software zorgde ervoor dat een auto op papier en tijdens een test minder uitstoot dan in werkelijkheid.
Duizenden euro’s schadevergoeding voor Groningse koper Volkswagen-sjoemeldiesel
De vorige keer besloot de rechter van Haarlem dat Volkswagen een compensatie van 3.000 euro moet betalen. Nu moet de autofabrikant opnieuw dit bedrag overmaken aan de koper van een sjoemeldiesel. De koper kocht een Volkswagen Polo.
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
De kantonrechter In Groningen stelde dat VW zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken en bedrog. Daarbij zijn Europese regels voor emissie overtreden.
De rechtszaak is een van de vier ‘proefzaken’ die stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting en de Consumentenbond zijn gestart namens particuliere kopers van sjoemeldiesels. De Consumentenbond is dan ook blij met de uitspraak. “Tot op heden is er geen compensatie betaald in Nederland. We kunnen procedure na procedure voeren tot we een ons wegen, maar ons doel is dat VW inziet dat het beter is om om tafel te gaan en tot een schikking te komen”, laat de organisatie weten.
Meer dan 150.000 gedupeerden in Nederland
Naar schatting van de bond zijn er in Nederland tussen 2009 en 2015 150.000 tot 180.000 eigenaren van sjoemeldiesels van de Volkswagen Group geweest.
In Amerika keert Volkswagen al schadevergoedingen uit
In Amerika is VW overigens allang overgegaan op het compenseren van klanten die desbetreffende diesels kochten. In een eerder statement stelt het bedrijf echter dat de software van de Nederlandse auto’s anders in elkaar zit. Daarbij is in Amerika de wet- en regelgeving anders. Of de fabrikant uiteindelijk iedere koper in Nederland gaat compenseren, is dus nog de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit is de krachtigste diesel-occasion van Nederland
-
‘Accijnskorting op benzine en diesel blijft ook in 2025 gelden’