Volkswagen neemt afscheid van de Up!
Volkswagen stopt met de productie van de Volkswagen Up! De kleine stadsauto is nog te bestellen, maar zelf er eentje samenstellen is niet meer mogelijk.
De Skoda Citigo en Seat Mii, die zowel qua uiterlijk als techniek nagenoeg identiek zijn, kan je al niet meer bestellen in Nederland. Na 12 jaar trekt Volkswagen ook de stekker uit de Up!
Volkswagen Up! bijna einde verhaal
De Volkswagen Up! Kwam in 2011 op de markt en werd samen met de Skoda Citigo en Seat Mii een populaire auto. In Nederland zijn er net geen 95.000 exemplaren verkocht. Het beste jaar voor de A-segmenter was 2013, toen werden er meer dan 16.208 Upjes verkocht.
De volkswagen Up! is met een brandstofmotor enkel met drie cilinders geleverd met een slaginhoud van 1,0 liter. De krachtigste aandrijflijn vind je in de GTI. Deze levert tot 115 pk.
Naast benzine- en CNG-versies, kon je de Up! ook kopen als elektrische auto. In 2013 werd de e-Up! geïntroduceert met een vermogen van 80 pk, 210 Nm aan koppel en een range van 160 kilometer. De eerste elektrische versies hadden een accupakketje van 18,7 kWh waarvan 16,8 kWh bruikbaar is. Later, in 2019, werd de e-Up! door Volkswagen geüpdatet. Het accupakket kreeg een capaciteit van 36,8 kWh, waarvan 32,3 kWh bruikbaar. Hiermee kan je 258 kilometer volgens WLTP rijden.
Hoewel de Up! niet meer van de lopende band rolt, zal de kleine stadsrakker niet snel uit ons straatbeeld verdwijnen. Daarbij blijft het de komende jaren een aantrekkelijke occasion.
Rijden met VW Up! GTI
De leukste versie van de Volkswagen Up! is natuurlijk de GTI. Hoewel de auto ‘slechts’ 115 pk heeft, biedt hij een leuke rijbeleving. Hoe leuk het is met de GTI te rijden, laat Autovisie-redacteur Dries van den Elzen zien in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief