Volkswagen neemt afscheid van de Up!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fvolkswagene-up221.jpg)
Volkswagen stopt met de productie van de Volkswagen Up! De kleine stadsauto is nog te bestellen, maar zelf er eentje samenstellen is niet meer mogelijk.
De Skoda Citigo en Seat Mii, die zowel qua uiterlijk als techniek nagenoeg identiek zijn, kan je al niet meer bestellen in Nederland. Na 12 jaar trekt Volkswagen ook de stekker uit de Up!
Volkswagen Up! bijna einde verhaal
De Volkswagen Up! Kwam in 2011 op de markt en werd samen met de Skoda Citigo en Seat Mii een populaire auto. In Nederland zijn er net geen 95.000 exemplaren verkocht. Het beste jaar voor de A-segmenter was 2013, toen werden er meer dan 16.208 Upjes verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fvolkswagene-up10.jpg)
De volkswagen Up! is met een brandstofmotor enkel met drie cilinders geleverd met een slaginhoud van 1,0 liter. De krachtigste aandrijflijn vind je in de GTI. Deze levert tot 115 pk.
Naast benzine- en CNG-versies, kon je de Up! ook kopen als elektrische auto. In 2013 werd de e-Up! geïntroduceert met een vermogen van 80 pk, 210 Nm aan koppel en een range van 160 kilometer. De eerste elektrische versies hadden een accupakketje van 18,7 kWh waarvan 16,8 kWh bruikbaar is. Later, in 2019, werd de e-Up! door Volkswagen geüpdatet. Het accupakket kreeg een capaciteit van 36,8 kWh, waarvan 32,3 kWh bruikbaar. Hiermee kan je 258 kilometer volgens WLTP rijden.
Hoewel de Up! niet meer van de lopende band rolt, zal de kleine stadsrakker niet snel uit ons straatbeeld verdwijnen. Daarbij blijft het de komende jaren een aantrekkelijke occasion.
Rijden met VW Up! GTI
De leukste versie van de Volkswagen Up! is natuurlijk de GTI. Hoewel de auto ‘slechts’ 115 pk heeft, biedt hij een leuke rijbeleving. Hoe leuk het is met de GTI te rijden, laat Autovisie-redacteur Dries van den Elzen zien in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst