Volkswagen schrapt 35.000 banen! Maar sluit geen fabrieken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2Fvolkswagen_id.3_1st_739-e1734960520725.jpeg)
Volkswagen heeft overeenstemming bereikt met de vakbonden. Er worden in de komende jaren geen fabrieken gesloten, maar wél ruim 35.000 banen geschrapt. Ook krijgt het personeel er geen loon bij en worden de bonussen verlaagd.
Volkswagen heeft de wind tegen. De fabrikant heeft een winstwaarschuwing afgegeven en kondigde een paar maanden geleden grote bezuinigingen aan. Er zouden zelfs fabrieken worden gesloten.
Geen gewongen ontslagen bij Volkswagen
Dat laatste is nu (voorlopig) van de baan en ook is er geen sprake meer van gedwongen ontslagen. Tussen nu en 2030 gaan er 35.000 arbeidsplaatsen verdwijnen, maar de bedoeling is dat dat via natuurlijk verloop gebeurt.
Drama bij Volkswagen, CEO spreekt van ‘situatie als nooit tevoren’
Bij VW in Duitsland werken nu ongeveer 130.000 mensen. Dat moeten er over zes jaar een kwart minder zijn. Volkswagen wilde bovendien een loonsverlaging van 10 procent voor het personeel, maar daar hebben de vakbonden een stokje voor gestoken. Wel komen er voorlopig geen loonsverhogingen.
Hoge kosten en een afnemende vraag
Volkswagen heeft last van hoge kosten, een afnemende vraag naar nieuwe auto’s en de toenemende concurrentie uit China. Op de enorme Chinese markt verliest het snel marktaandeel. Een probleem waar ook andere Westerse (en Japanse) merken last van hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst