Volkswagen schrapt ID.Buggy
Uit de stortvloed aan studiemodellen dat Volkswagen onder de aanduiding ID in de afgelopen vier jaar presenteerde, is het eerste model geschrapt. De ID.Buggy komt er definitief niet. De fabrikant had serieuze plannen om de olijke open tweezitter uit te brengen.
Volkswagen presenteerde de ID.Buggy in maart 2019 op de Autosalon van Genève. Hoewel de autobouwer zich op dat moment niet uitliet over productieplannen voor het model, had Autovisie tijdens een exclusieve preview, waar het als enige medium uit de Benelux aanwezig was, in december 2018 al van designbaas Klaus Bischoff vernomen dat hij en zijn team de Buggy zodanig had ontworpen dat hij probleemloos in productie kon worden genomen. De ontwerpchef benadrukte dat tijdens het ontwikkelingsproces altijd rekening werd gehouden met een kleinschalige serieproductie.
Te kleine volumes
De bouw van het model gaat echter niet door. De fabrikant geeft aan dat er voldoende belangstelling voor de ID.Buggy is. Het bedrijf dat men voor ogen had voor de bouw van het model ging echter failliet. Voor het maken van de ID.Buggy heeft Volkswagen een partner nodig. De verkoopvolumes zijn dermate klein dat het autoconcern daar niet op berekend is. Het kan alleen serieproductie met hoge afzet zelf maken.
Geen Volkswagen Buggy
De ID.Buggy was bedacht met een knipoog naar de jaren zeventig waarin verschillende buggy’s op de markt kwamen. Die modellen waren vrijwel altijd gebaseerd op het platform van de Kever en gebruikte ook de motor van de ronde sedan. Volkswagen had echter niets met de buggy’s van weleer te maken. Ze kwamen namelijk van de hand van onder andere Ruska en Vanclee. Volkswagen zelf leverde niet eens een buggy. Daar had in 2021 verandering in moeten komen, want voor dat jaar stond de ID.Buggy gepland.
Vierwielaandrijving
De term ID geeft al aan dat het volledig open model over een elektrische aandrijflijn zou beschikken. Het studiemodel stond op het elektrische MEB-platform (Modularer Elektrobaukasten), dat al de basis vormt voor de ID.3 en ID.4. Voor de Buggy was het een ideale basis, aangezien de elektromotor achterin ligt en de bodem wordt gevormd door de platte batterij. In het studiemodel lag een accupakket met een capaciteit van 62 kWh, die een 204 pk sterke elektromotor voedt. De lay-out van de architectuur stelde Volkswagen in staat om ook een vierwielaangedreven variant te maken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace