Volkswagen: ‘Sjoemelsoftware niet in strijd met Europese wet’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fkljucvolswagen-1.jpg)
Volkswagen is door dieselgate sterk in de verdediging gedrukt, maar kiest nu voor een felle aanval. Volgens de fabrikant is de ‘sjoemelsoftware’ in zijn diesels namelijk helemaal niet in strijd met de Europese wetgeving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fvolkswagen.jpg)
De Europese Commissie wil dat Volkswagen niet alleen Amerikaanse, maar ook Europese ‘gedupeerden’ financieel gaat compenseren. Het autoconcern wil hier echter niets van weten en slaat nu terug. “De software in voertuigen met het motortype EA-189 is niet in strijd met de Europese wet”, schreef Volkswagen in een e-mail aan diverse media. Dat het merk in opdracht van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) toch auto’s terugroept en wijzigt, ziet het als “goodwill”.
Stikstofoxiden
Daarbij zegt Volkswagen het niet eens te zijn met het Duitse Umweltbundesamt en diverse milieuorganisaties dat de stikstofoxiden in dieselemissies schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen en het milieu. “In wetenschappelijk opzicht is er geen duidelijke link te leggen tussen de uitstoot van stikstofoxiden en ziekte of sterfte onder bepaalde bevolkingsgroepen”, aldus de fabrikant.
13 miljard euro
In de Verenigde Staten heeft een rechter eind oktober ingestemd met Volkswagens plan om voor omgerekend zo’n 13 miljard euro Amerikaanse klanten te compenseren. Ongeveer 9 miljard euro is bedoeld voor schadevergoedingen aan klanten en het terugkopen van ‘sjoemeldiesels’, de resterende 4 miljard steekt Volkswagen ter compensatie van ‘milieuschade’ die zijn auto’s hebben aangericht in ‘groene’ projecten.